Přejít k hlavnímu obsahu

Elektroauta: víte, co se stane, když dojezd klesne na 0 km? ADAC to vyzkoušel

Josef Mika 20.05.2025

Představa, že tlačíte vybitý dvoutunový elektrovůz k nejbližší nabíječce, je strašidelná. Test německého autoklubu ADAC v praxi ukázal, jak elektromobily reagují, když jezdíte až do nuly, neboli když se baterie vybije a ukazuje zbývající dojezd 0 km.

Kapitoly článku

Co když dojde baterie?

Strach z toho, že vás elektromobil kvůli vybité baterii nechá na holičkách, je poměrně rozšířený. Společný test časopisu c't a autoklubu ADAC však ukázal, že tato obava je často neopodstatněná. A to obecně u většiny značek. ADAC vyzkoušel šest elektrických modelů: jezdily, dokud se skutečně nezastavily. Vyšlo tak najevo, jak elektroauta reagují na téměř prázdnou baterii.

Testovaly se vozy VW ID.3, Tesla Model Y, Kia EV6, Volvo XC40, BYD Seal a Nio EL6. Jízdy probíhaly na uzavřené dráze bez větších převýšení – v kontrolovaném prostředí, které je pro srovnání nejvhodnější. Na okruhu nebylo žádné stoupání, auta nezastavovala ani se zbytečně nerozjížděla a také panovaly příznivé teploty (nemrzlo ani nebylo příliš horko). V praxi se tak může stát, že vozidlo dosáhne svých limitů dříve a tedy i dříve zastaví.

Test ADAC ukazuje, že varovné systémy hlásí včas

Dojezd
info ikonka
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)
Strach z toho, že vás elektromobil kvůli vybité baterii nechá na holičkách, je poměrně rozšířený.

Výsledky testu dokládají, že moderní elektromobily poskytují dostatečně včasné varování. První indikace nízkého stavu baterie se obvykle objeví, když zbývající dojezd činí 70 až 80 kilometrů. Některé modely, jako například Volvo XC40 nebo BYD Seal, čekají o něco déle, ale první varování spustí nejpozději při zbývajícím dojezdu kolem 35 kilometrů.

Jakmile stav baterie klesne pod deset procent, začnou všechna vozidla používat úsporná opatření. Sníží se výkon, omezí se maximální rychlost a sníží se také rekuperace, tj. zpětné získávání energie při brzdění. Vozidlo dává jednoznačně najevo: nyní je čas nabíjet.

Mohlo by vás zajímat

Zbývající dojezd i při nule procent

Klíčový výsledek testu zní: i když úroveň nabití baterie na displeji auta ukazuje nulu, vůz obvykle ještě chvíli pokračuje v jízdě. Ve všech případech zůstala „tajná rezerva“ - v závislosti na modelu vystačila přibližně na dalších pět až deset kilometrů. Pokud tedy jedete opatrně, můžete tuto rezervu v případě nouze využít k dojetí k nabíjecímu bodu.

Zdroj: heise & c’t/YouTube

Závěr je jasný: pokud budete dbát varování a zamíříte k nabíjecí stanici nejpozději při deseti procentech, nebudete nikdy rezervu potřebovat. ADAC také nevidí důvod k obavám: podle statistik poruchovosti se elektromobily nepokazí častěji než spalovací motory – a když už se porouchají, tak většinou kvůli jiným technickým problémům, nikoliv kvůli baterii.

Zdroj: heise online, heise c’t/YouTube


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme