Přejít k hlavnímu obsahu

Netflix prohrál soud: zákazníci mohou žádat zpět až 5 tisíc korun

Pavel Trousil 19.05.2025
netflix
info ikonka
Zdroj: Vygenerováno v Midjourney

Netflix v posledních letech opakovaně zvyšoval ceny. První rozsudek zemského soudu v Kolíně nad Rýnem prohlásil tato zvýšení za neúčinná – co to znamená pro německé diváky a mohl by podobný verdikt padnout i u nás?

Kapitoly článku

V Německu je rozhodnuto

Netflix zvyšoval ceny v letech 2017, 2019 a 2022 na současných 17,99 eur měsíčně. Proti tomu podal žalobu německý zákazník, který si původně předplatil prémiové předplatné za 11,99 eur a nyní platí už 17,99 eur.

Klienta zastupovala agentura WBS Law, ke které patří i známý právník v oblasti mediálního práva Christian Solmecke. Podle něj byl dne 15. května vydán přelomový rozsudek u zemského soudu v Kolíně nad Rýnem. To by mohlo pro miliony německých zákazníků znamenat, že dostanou peníze zpět. Ti mohou využít vzorový dopis od advokátní kanceláře.

smlouva
info ikonka
Zdroj: Chip, Patrick Hannemann
Podle Krajského soudu v Kolíně nad Rýnem tyto e-maily od společnosti Netflix nepostačují jako účinná smluvní nabídka.

Neoprávněné zvýšení cen Netflixu: co říká rozsudek

„Dosáhli jsme důležitého vítězství pro našeho klienta proti streamovacímu gigantovi Netflix,“ uvádí WBS Legal. Podle rozsudku (Az. 6 S 114/23) Netflix nesmí v budoucnu jednostranně zvyšovat své ceny.

Již zaplacené cenové příplatky od roku 2019 musí Netflix nyní zákazníkovi vrátit. Soudci zemského soudu v Kolíně rozhodli, že klient nikdy nebyl povinen platit vyšší poplatky a chyběla účinná změna smlouvy.

Rozsudek by mohl být varovným signálem pro celé digitální odvětví. Kliknutí na zdánlivě souhlasné tlačítko podle WBS Legal nestačí, pokud uživatelé nemohou rozpoznat, že se jedná o smluvní nabídku.

Mohlo by vás zajímat

Co rozsudek znamená pro ostatní zákazníky 

Zemský soud v Kolíně se pozastavil především nad tím, že chybělo skutečné prohlášení o vůli zákazníka. Soud uvedl: 

„Neporozuměl zobrazené informaci jako dobrovolné smluvní nabídce, ale jako pouhé informaci o již rozhodnuté změně ceny. Proto se nejednalo o nabídku od Netflixu a nebyla uzavřena žádná smlouva o změně“.

Právník Solmecke k tomu řekl:

„Nejde o to, zda bylo někde kliknuto na tlačítko. Jde o to, zda toto kliknutí představuje právně účinný souhlas, a přesně to nyní zemský soud zcela oprávněně popřel,“ a dodal, že „Kdo vyvolává dojem, že cena bude tak jako tak zvýšena, nemůže se schovávat za tlačítkem souhlasu.“

Klient proto dostane zpět přibližně 200 eur (bezmála 5 tisíc korun) za všechny zvýšené platby od roku 2019. Nároky z let 2017 a 2018 jsou bohužel promlčené. Zemský soud mimochodem také zamítl odvolání k Spolkovému soudnímu dvoru. Miliony uživatelů Netflixu v Německu proto mohou požadovat vrácení svých přeplatků. Podmínkou je, že své předplatné Netflixu uzavřeli za nižší poplatky, než platí nyní.

Mohlo by vás zajímat

A co zákazníci u nás?

I v České republice by bylo teoreticky možné se soudně bránit proti jednostrannému zdražování Netflixu, ačkoliv německý rozsudek u nás přímo neplatí. V ČR existuje právní rámec pro ochranu spotřebitele, který může poskytovat podobnou ochranu.

V České republice je spotřebitel považován za slabší stranu závazkového právního vztahu a právní předpisy upravují jak soukromoprávní, tak veřejnoprávní aspekty jeho ochrany. Klíčové je, že v soukromoprávním případě je orgánem ochrany spotřebitele soud a pro realizaci této ochrany je nutné, aby se nápravy domáhal sám spotřebitel prostřednictvím žaloby. 

Pro případ Netflixu by bylo možné argumentovat podobně jako v německém případě:

  • Česká právní úprava také vyžaduje platný souhlas spotřebitele se změnou smlouvy.
  • Občanský zákoník chrání spotřebitele před nepřiměřenými smluvními podmínkami. V zákoně je uveden příkladný výčet zakázaných ujednání, která zakládají významnou nerovnováhu práv či povinností stran v neprospěch spotřebitele. Jsou-li taková ustanovení do smlouvy zahrnuta, nevyvolávají žádné právní účinky. 
  • Pokud by český soud došel k podobnému závěru jako německý - že pouhé kliknutí na tlačítko nepředstavuje skutečný souhlas s novou smlouvou, zejména pokud je prezentováno jako nevyhnutelná změna - mohl by rozhodnout podobně.

Neexistuje ale záruka úspěchu – každý případ je posuzován individuálně. Soudní řízení také může být časově i finančně náročné. Alternativou k soudnímu řízení je také podání stížnosti k České obchodní inspekci (ČOI), která je dozorovým orgánem v oblasti ochrany spotřebitele a může provádět kontroly a případně ukládat sankce.

Zdroj: WBS, vzorový dopis


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme