Šéf Tesly Elon Musk má sen: jednoho dne se budou podle amerického miliardáře robotická taxi této společnosti používat po celém světě. Budou jezdit zcela autonomně, takže šoféři budou nadbyteční. Cestující si objednají robotaxi online a budou dopraveni na požadované místo. Poté zaplatí účet. Zisk připadne Muskovi, aniž by musel platit mzdu řidiči.
Problémem je, že Tesla zatím neposkytla žádný důkaz, že její software nazvaný FSD (Full Self-Driving) je skutečně schopen tuto službu poskytovat. Navzdory FSD jsou řidiči Tesly v současné době vyzýváni, aby neustále sledovali dopravní situaci, aby byli v nebezpečných situacích připraveni sami zasáhnout. Představa, že by si cestující na zadním sedadle četl noviny a nechal se přitom vozit robotickým taxíkem bez řidiče, se zdá být ještě hodně vzdálená. Svědčí o tom i aktuální povolení, které Tesla právě obdržela v Kalifornii.
Mohlo by vás zajímat
Kulturní střet v německé Tesle: Musk zuří kvůli nemocenské

Robotaxi Tesla začne jezdit brzy: Musk se stává podnikatelem v taxislužbě
25. března získala Tesla od kalifornské komise pro veřejné služby (California Public Utilities Comission – CPUC) povolení k provozování osobní dopravy. To však stále nemá nic společného s autonomním řízením. Společnost Tesla má v Kalifornii oprávnění přepravovat cestující pouze svými vlastními vozidly a zaměstnanými řidiči. Americký výrobce automobilů se tedy v důsledku licence stane i taxislužbou a zpočátku plánuje, že bude vozit jen své vlastní zaměstnance.
Pokud by chtěl Musk skutečně používat v Kalifornii svá vozidla jako autonomní robotické taxíky, musel by získat oficiální povolení od Kalifornského úřadu pro motorová vozidla (California Department of Motor Vehicles). Žádná taková žádost však zatím podána nebyla.
Autonomní řízení v Texasu: zariskuje Elon Musk?

Naproti tomu v Texasu jsou pravidla mnohem volnější než v Kalifornii. Elon Musk tam nyní plánuje začátkem léta zariskovat. Protože v texaském Austinu nepotřebuje licenci jako v Kalifornii, chce od června na tamních silnicích používat robotaxi, která jsou vybavena zatím nezveřejněnou verzí plnohodnotného samořídícího softwaru. Zda se Musk v Texasu skutečně zcela obejde bez řidičů, zatím není jisté. V takovém případě by totiž Tesla nesla plnou odpovědnost za případné dopravní nehody.
Musk by ale nejspíše měl možnost nasadit plně automatizovanou autonomní taxislužbu. Texaský senátor Kelly Hancock, který v roce 2017 podpořil liberální zákon o autonomním řízení, v únoru 2025 v rozhovoru pro agenturu Reuters vysvětlil: "Jako konzervativec jsem chtěl minimalizovat vliv vlády. Nemůžeme mít tisíc různých regulací. Takto se průmysl zabíjí."
Pokud (obecně) fandíme pokroku, pak nezbývá než doufat, že při tomto experimentu nedojde ke zranění žádného účastníka silničního provozu. V opačném případě budou další oficiální povolení pro autonomní řízení, a to nejen pro Teslu, pravděpodobně ještě hodně vzdálená.
Zdroj: techcrunch.com