„HO” před a po Covidu
Před rokem 2020 práce z domova existovala a mluvilo se o ní. Šlo však o okrajové téma, které se v realitě týkalo přibližně 12 % zaměstnanců (to i přestože zájem o ni byl velký téměř 80 % zaměstnanců po této možnosti toužilo). Pak přišel zlomový okamžik a čísla se obrátila.
Z domova pracoval každý, komu to charakter práce jen trošku umožnil a velká část zaměstnanců si přitom uvědomila, že to přece jen není nic pro ně. V roce 2023 už se lidé do kanceláří začali ve velké vracet a jejich obsazenost se zvýšila na 54 %.
Proč velká část zaměstnavatelů trvá na tom, aby lidé pracovali v kanceláři, přestože se pro ně jedná o velký finanční výdaj? Někteří zaměstnavatelé argumentují nižší produktivitou. Pro jiné se jedná o příliš vysokou administrativní zátěž.
Výhody zaměstnanců na HO
Hlavní výhodou práce z domova jsou pro zaměstnavatele finanční úspory. Výrazná úspora za pronájem kanceláře je přitom jen začátek.
- Pokud máte plně remote zaměstnance můžete jen na kancelářích ušetřit až 110 000 korun měsíčně. To je přibližná cena nájmu kanceláře s rozlohou 250m2 v širším centru Prahy. K tomu ještě energie, kancelářské potřeby, káva a vše ostatní, co je pro provoz kanceláře potřeba. Cena takového provozu se může vyšplhat opravdu vysoko.
- Druhým faktorem, který mluví pro práci na dálku je fakt, že zaměstnanci pracující z domova jsou méně nemocní. To znamená, že jsou v dlouhodobém měřítku efektivnější a opět můžete díky výrazně nižšímu množství pracovních neschopností ušetřit.
- Víte, že zaměstnancům, kteří pracují z domova nemusíte platit náhrady mzdy, pokud jim v práci brání důležité osobní překážky? Stejně tak nemají nárok ani na příplatky za přesčas nebo na náhradní volno.
Benefitů remote zaměstnanců je více a patří mezi ně i ty nefinanční. Při náboru se nemusíte omezovat bydlištěm zaměstnanců. Můžete si najmout toho špičkového specialistu, kterého jste si vždy přáli mít v týmu a bránila v tom pouze jeho neochota stěhovat se za vámi přes půl světa. Ve firmách, kde dělá celý tým práci na dálku, panuje velká důvěra a s tím i příjemná atmosféra. Zvlášť, pokud zaměstnancům umožníte občasné setkání v rámci utužování týmu.
Tip: Potřebujete zaplatit nenadálé výdaje, například krátkodobý pronájem kanceláře na nečekanou schůzku? S chytrým úvěrem pro živnostníky můžete financovat nenadálé výdaje i v případě horšího cash flow. Splatit ho přitom můžete předčasně bez dalších poplatků.
Bonusem je také to, že zaměstnanci tráví méně času na cestách a tím mají více času na svou rodinu a koníčky, což je obrovským benefitem, který v kanceláři zkrátka nabídnout nemůžete.
Remote zaměstnanci mají pro zaměstnavatele i rizika
Práce na dálku má samozřejmě i svá rizika a zvýšené nároky na manažerské i komunikační schopnosti. Pokud vaše firma pracuje s citlivými daty, může práce z domova zvyšovat riziko jejich úniku. A nezanedbatelné riziko jsou samozřejmě také lidé, kteří práci na dálku mohou zneužívat.
Servisované kanceláře a hybridní forma práce jako výhra pro všechny
Líbí se vám možnost home office, ale na plný přechod se necítíte? Můžete využít služeb takzvaných servisovaných kanceláří. V nich nemusíte řešit kancelářské vybavení a můžete je pronajmout pouze na omezenou dobu. Například na schůzku s klientem nebo na občasné setkání celého týmu.
Hybridní forma spolupráce, ve které mohou zaměstnanci trávit část času doma, ale současně mají k dispozici i kanceláře, se ukazuje jako velmi funkční model, který přispívá maximální efektivitě práce i spokojenosti zaměstnanců.