Elektromobilová horečka v Číně: 90 % značek do roku 2030 zmizí
Podle výsledků nejnovější analýzy společnosti AlixPartners je současný velký počet čínských značek elektromobilů dlouhodobě neudržitelný. Analytici předpokládají, že dojde k radikální konsolidaci a do roku 2030 z trhu zmizí přibližně 90 % výrobců. Přežije přibližně 15 % silných hráčů, kteří si rozdělí tři čtvrtiny trhu.
Už před několika lety se Čína stala líhní a zkušební laboratoří celosvětové elektromobility. Pro mnoho dodavatelů je ale velkým rizikem. Nové modely jsou na čínském trhu uváděny každý půlrok a provází je stále agresivnější snižování cen.
Pokud byste zde chtěli udržet krok, potřebujete mnohem víc než jen dobrou technologii. Klesající marže a obrovský převis nabídky tlačí do kouta zejména menší a finančně slabší společnosti. Německé koncerny, které ještě donedávna platily za lídry celosvětového automobilismu, by v tom mohly vidět příležitost.
Mohlo by vás zajímat
Na jedno nabití až do Splitu? Čínský BYD testuje akumulátor, na který byste dojeli přes 1 000 km

Výroba čínských elektromobilů je o třetinu levnější
Rozhodujícím faktorem, určujícím schopnost prosadit se na přeplněném trhu, je efektivita. A právě v této oblasti má mnoho čínských výrobců náskok. Elektromobily vyrábějí zhruba za poloviční dobu ve srovnání se západními konkurenty, a také s výrazně nižšími náklady. Například vývoj je o 40 až 50 % levnější než v Evropě či USA, a výroba o 30 %.
Čínské firmy také tvoří standardy v oblasti softwarové výbavy vozidel, asistenčních systémů a řízení výrobních procesů s podporou umělé inteligence. Pokud s nimi chcete držet krok, musíte nejen levně vyrábět, ale také rychle dohánět technologickou úroveň.
Tempo udrží jen ti největší
Navzdory obchodním sporům a politickému napětí roste vliv čínských značek elektromobilů i vně domácího trhu. Podle AlixPartners bude podíl čínských vozů na domácím trhu v roce 2025 stále činit přibližně 67 %. V Evropě by se tento podíl mohl do roku 2030 zdvojnásobit na deset procent. A to i přes rostoucí cla, která ztěžují vývoz.
Strategie, která za tím stojí, spočívá ve snižování přímého vývozu a zvyšování technologických aliancí. Místo hotových vozidel se stále častěji exportují odborné znalosti a platformy, a to prostřednictvím společných podniků nebo místních partnerů.
Přežití je proto mimo jiné i otázkou škálovatelnosti. V závodu udrží tempo pouze ti, kteří jsou dostatečně velcí, mají schopnost rychle snižovat náklady a zavádět inovace. Přeživší výrobci a dodavatelé pravděpodobně budou mít v příštích letech rozhodující vliv na strukturu trhu a standardy – a to nejen v rámci Číny.
Zdroj: T-online, AlixPartners, South China Morning Post