Přejít k hlavnímu obsahu

Elektrickou Škodou Enyaq až do Kapského Města: bez nabíječek, jen se 60 solárními panely

Josef Mika 08.05.2025
Solární nabíjení elektrovozu
info ikonka
Zdroj: 4x4electric

Zní to jako velké elektrické dobrodružství. Pár z Nizozemska uskutečnil ambiciózní plán: přejel z rodné země až do Jihoafrické republiky v elektromobilu, ve Škodě Enyaq. Po celou cestu cestovatelé nabíjeli vozidlo výhradně solární energií. Postavili si kvůli tomu působivou konstrukci sestávající z celkem 60 solárních modulů.

Kapitoly článku

Velké solární dobrodružství

V listopadu 2022 se Maarten van Pel a Renske Cox vydali Škodou Enyaq na cestu do Afriky. S sebou měli 60 solárních panelů pro nabíjení elektromobilu během cesty. I když to vyžadovalo trochu více práce, nebyli díky tomu po cestě závislí na žádných dobíjecích stanicích. Na svém YouTube kanálu nazvaném „4x4electric“ berou diváky na svá dobrodružství a ukazují místa, kam se běžný vůz se spalovacím motorem jen těžko dostane. A zdá se, že africké horko vozidlu ani nabíjecímu systému nijak neuškodilo.

180 kilogramů solárních modulů poskytuje energetickou nezávislost

Solární nabíjení elektrovozu
info ikonka
Zdroj: 4x4electric
Cesta Afrikou bez jakýchkoliv nabíječek jen díky jedinečnému systému nabíjení pomocí solárních modulů.

Maarten a Renske vyvinuli vlastní nabíjecí systém se solárními moduly, aby mohli svůj elektromobil nabíjet kdykoli a kdekoli. Vozu dodává elektřinu celkem 60 solárních panelů. Každý z modulů má špičkový výkon 180 wattů. Dohromady systém dosahuje až 11 kWp. Pro uložení panelů během jízdy si cestovatelů vyvinuli vlastní systém hliníkových zásuvek. V každé z deseti zásuvek je místo pro šest modulů. Sestava solárních modulů sice umožňuje velkou nezávislost při cestování, ale má také poměrně velkou hmotnost. Každý panel váží tři kilogramy, což znamená, že samotný nabíjecí systém má plných 180 kilogramů.

Mohlo by vás zajímat

Když je baterie elektromobilu prázdná, solární moduly se připojí k nabíjecí jednotce ve dvou větvích po 30 panelech. Oba dobrodruzi mohou pomocí notebooku sledovat, kolik energie moduly generují a jak proces nabíjení probíhá. Sestavení celého systému trvá přibližně dvacet minut a dalších 30 minut trvá pak jeho demontáž. Vyrobená elektřina proudí přímo do vozu prostřednictvím speciálně vyvinuté DC-DC nabíječky. Vzhledem k vysoké hmotnosti soupravy a terénním pneumatikám na voze mohou Maarten a Renske ujet na jedno nabití přibližně (jen) 370 kilometrů.

Zdroj: 4x4electric/YouTube

Oba cestovatelé už úspěšně dorazili do Jihoafrické republiky. Cestou však již svou solární sestavu ohodnotili. I po šedesátinásobném sestavení, demontáži a nabití všechny moduly stále bezchybně fungují. Jediné známky opotřebení jsou znát v rozích modulů. A zásuvkový systém také plní svůj účel. Žádné problémy nejsou ani s notebookem a měničem, přestože je přes den stále kolem 40 stupňů. Jedinou nevýhodou je, že měnič musíte pokaždé ručně nastavit.

Zdroj: 4x4electric/YouTube


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme