Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Agresivita u dětí roste, dochází k násilí na rodičích: pomůže zákaz mobilů ve školách?

Jakub Fišer 31.08.2024
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)

Závislost na moderních technologiích, zvláště pak mezi mladými lidmi či úplnými dětmi, je problém, který řeší nejeden rodič či základní škola. Nový průzkum stavu psychického zdraví a wellbeingu dětí ukazuje, že technologie jsou zneužívány a významnou měrou přispívají k tomu, že se děti zkrátka nemají moc dobře. A projevuje se to i na jejich agresivním chování.

Kapitoly článku

Závislost, deprese a pak agresivita

„V jednom případu se matka se synem kvůli hraní opakovaně hádali, a když mu vypnula internet, fyzicky ji napadl,“ uvedl pro Novinky.cz Roman Petrenko, sociolog z organizace Anreva Solution. Ta přináší každý rok velkou studii o psychickém stavu dětí na základních a středních školách v Praze.

Korelaci mezi nadužíváním mobilních telefonů a zvýšenou agresí či nepohodou mladistvých potvrzuje i tým vědců z Univerzity v Chu-nanu.

„Dynamická souvislost a základní mechanismy mezi závislostí na chytrých telefonech a agresí byly v předchozích studiích zkoumány jen zřídka. Na základě teorie regulace emocí a hypotézy frustrace-agrese studie zkoumala vztah mezi závislostí na smartphonu, depresí a internalizovanou/externalizovanou agresí,“ uvádí odborníci ve studii.

Mohlo by vás zajímat

Zákaz telefonů – může pomoci?

Experti z čínské univerzity přišli na to, že u závislých jedinců může odebrání telefonu či tabletu vést k depresi a ta může spustit řadu reakcí, včetně agresivity. Ta má však ve většině případů tzv. Internalizovanou podobu – tedy že děti obrací agresi vůči sobě, sebepoškozují se spíše, než že by ubližovali lidem ve svém okolí.

Způsobů, jak bojovat s agresí, je celá řada. Některé školy aktivně přistupují k zákazům telefonů u dětí. Od září se k zákazu odhodlala první městem zřizovaná škola, respektive všechny základní školy ve městě Vsetín.

Mimo jiné se inspirovali u soukromých institucí u nás či ve světě, kde již podobný zákaz aplikovali. „Děti se předtím mezi sebou nebavily. V lepším případě si posílaly zprávy. Jinak koukaly pořád na osvícené displeje a připomínaly světlušky. […] Není ale důvod, proč by dítě na 2. stupni nezvládlo mít v tašce vypnutý mobil,“ uvádí ředitel plzeňské 21. základní školy Martin Prokop.

Zdroj: Novinky, Science Direct


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme