Pořizovací cena elektrokola není rozhodně zanedbatelná a většina z nás jeho koupi pečlivě zvažuje. Málokdo ale už přemýšlí nad tím, kolik ho bude stát jeho provoz – tedy vedle servisu také nutné dobíjení.
Na internetu občas narazíte na zajímavé, ale často zavádějící výpočty. Pojďme se podívat, z čeho bychom při zjišťování ceny za dobití elektrokola nebo elektrokoloběžky měli vycházet.
Fakta a nutná teorie
Do dnešních elektrokol výrobci většinou montují baterie na bázi lithia, to znamená lithium iontové (Li-Ion) nebo lithium polymerové (Li-Pol), tedy v podstatě akumulátory na podobném principu, které máme ve svých smartphonech. Jejich výhodou je dobrá dostupnost a tudíž přijatelná cena a také absence tzv. paměťového efektu,
Hlavním parametrem baterie z hlediska dojezdu elektrokola je kapacita udávaná výrobci většinou v Ah (podobně, jako se u modelů smartphonů udává kapacita akumulátoru v mAh). Toto číslo nám ale ještě samo o sobě neříká přesně, kolik využitelné energie nabitá baterie obsahuje. Energie se udává ve Wh (watt-hodinách) a její hodnota vlastně udává, jaký maximální výkon (ve watech) je baterie schopná dodávat po dobu jedné hodiny.
Pro přepočet na energii platí vzoreček E = Q x U
E energie [Wh]
Q elekrický náboj (neboli udávaná "kapacita baterie" výrobci) [Ah]
U elektrické napětí [V - volty]
Z daného vzorečku tedy vyplývá, že pro přesné určení množství energie uložené v nabité baterii potřebujeme znát její napětí. U většiny současných elektrokol bývá standardem 36 V, kapacita se podle modelů a vybavení pohybuje v poměrně široké škále 10-20 Ah. Pokud vezmeme „lepší“ horský e-bike, pak je dnes obvyklým standardem baterie 630 Wh, tedy 17,5 Ah s napětím 36 V:
17,5 x 36 = 630 (Wh)
Dojezd
Spotřeba energie při jízdě na elektrokole závisí na mnoha faktorech, ale průměrně se udává 4,5 Wh/km. Zdroj: Unsplash/KBO Bike
Jedním z největších renomovaných výrobců motorů pro elektrická kola je firma Bosch. Ta vypracovala na svých stránkách (viz odkaz na konci článku) šikovný online kalkulátor dojezdu pro své motory a baterie, nicméně její výsledky se dají vztáhnout i na další značky. Orientačně platí, že na ujetí 1 km na současném elektrokole při standardních podmínkách potřebujete 4,5 Wh. Tato hodnota je určitě hodně závislá na hmotnosti jezdce, stupni podpory, rychlosti, sklonu terénu, povrchu a dalších podmínkách. Ale dá se z ní pro účely našeho výpočtu celkem spolehlivě vycházet.
Mimochodem: taková 630Wh baterie by nám tedy měla teoreticky vystačit na 140 km (630 : 4,5 = 140).
Ztráty při nabíjení
To ale ještě není úplně všechno. Abychom byli blíže realitě, je potřeba uvažovat ještě účinnost procesu převodu síťového napětí ze zásuvky na energii v baterii, která se odhaduje celkem na zhruba 80 %. Je do toho započítána účinnost samotné síťové nabíječky a také nabíjecího procesu (jak nabíječka, tak baterie elektrokola se při nabíjení zahřívají).
A konečně: kolik stojí dobití elektrokola a jeden ujetý km
Vyjdeme z dnes běžné kapacity baterie „lepšího“ horského elektrokola, 17,5 Ah. Do takové baterie se tedy vejde 17,5 x 36 = 630 Wh energie. Pokud k tomu připočítáme účinnost dobíjení, a tedy uvažujeme ještě zhruba o jednu čtvrtinu větší odběr z elektrické sítě, vychází nám, že na plné dobití horského e-biku spotřebujeme 788 Wh.
Při dnešní celkové ceně elektřiny cca 8 Kč/kWh (neboli 0,008 Kč/Wh) nám vychází cena za jedno úplné dobití elektrokola na zhruba 6,50 Kč.
Pokud bychom brali teoretický dojezd 140 km, pak nás jeden ujetý kilometr na elektrokole vyjde na pět haléřů. To není v porovnání s autem vůbec špatné, co říkáte?
A jak na tom jsou elektrokoloběžky?
Jízda na elektrokoloběžce se většinou obejde bez podpory jezdce. I díky tomu je její spotřeba vyšší než v případě elektrokola. Zdroj: Unsplash/Gotrax
Obecně elektrokoloběžky využívají podobné akumulátory jako elektrokola a provozují je také na 36 V. Dnes obvyklé kapacity u nových modelů se pohybují mezi 300 až 750 Wh a výrobci udávané dojezdy mezi 25 až 70 km. Dá se z toho odvodit spotřeba kolem 10 až 12 Wh/km. Ano, je vidět, že elektrokoloběžky spotřebovávají mnohem více energie, než je tomu v případě elektrokol. Je to dáno větším odporem při jízdě (menší kolečka znamenají větší valivý odpor) a také minimální pomocí ze strany jezdce.
Prostě spotřeba elektrokoloběžek je průměrně 2,5krát vyšší, a tudíž i jeden km na elektrokoloběžce bude 2,5krát dražší, než je 1 km ujetý na elektrokole. Za kilák jízdy v tomto případě zaplatíte asi 12,5 haléře.
Životnost baterie a dobíjení
V podstatě pro akumulátory elektrokol (a elektrokoloběžek) platí to samé, co pro baterie mobilních telefonů. Je ideální je zcela nevybíjet a zároveň také nedobíjet až do 100 procent (výrobci uvádí ideálních 90 %). Akumulátory skladujte nabité na cca 60 % (platí hlavně při odstavení kola přes zimu) a nevystavujte je extrémním teplotám
Přejeme vám mnoho radostných kilometrů s elektrickým pohonem.
Zdroj: Bosch eBike Range Assistance, údaje výrobců