Přejít k hlavnímu obsahu

Amazon záměrně zobrazuje špatné výsledky vyhledávání. A vydělává na tom miliardy

Josef Mika 14.11.2023
info ikonka
Zdroj: Pixabay/Preis_King

Amazon, největší světový internetový obchod, je obviněn z toho, že zákazníkům záměrně zobrazuje špatné výsledky jejich vyhledávacích dotazů. Pro společnost to ale představuje byznys v hodnotě několika miliard dolarů.

Kapitoly článku

Toto podezření vyvolává rozruch: v září podala americká Federální obchodní komise (FTC) a 17 států USA stížnost na největší světový internetový obchod. Zredukované části stížnosti jsou nyní k dispozici veřejnosti. 

Obvinění, která zatím nebyla ověřena, jsou tvrdá: v rozporu se svou zákaznicky vstřícnou image staví Amazon blaho svých akcionářů nad blaho svých zákazníků. Amazon také generuje miliardové příjmy z reklamy tím, že zahlcuje výsledky vyhledávání a nutí prodejce kvalitního zboží, aby si sami rezervovali reklamní prostor.

Z dokumentu zveřejněného federálním okresním soudem ve Washingtonu vyplývá, že stejný názor měli i manažeři společnosti Amazon. Záplava reklamy poškozovala spotřebitele a bylo "téměř nemožné [...], aby kvalitní, užitečný organický obsah zvítězil nad sotva relevantním sponzorovaným obsahem".

Kritika Amazonu: změny cen konkurence sledoval pomocí algoritmů

Amazon shopping
info ikonka
Zdroj: Pexels/Erik Mclean
Podle obžaloby se společnost Amazon v rozporu se svým veřejným obrazem nechová k zákazníkům vstřícně.

V žalobě se uvádí, že Amazon využil své značné tržní převahy k získání kontroly nad několika obchodními oblastmi a k uplatňování selektivního přístupu. Prostřednictvím algoritmu společnost sledovala snižování cen konkurence, kopírovala je a poté snížila své vlastní ceny na přesně stejnou hodnotu. Druhý tajný algoritmus nazvaný "Nessie", který byl používán v letech 2016 až 2018, prý zase systematicky zvyšoval ceny Amazonu, aby donutil konkurenty k odpovídajícím úpravám.

Mohlo by vás zajímat

Žaloba také odhaluje, že společnost Amazon umožnila maloobchodníkům účastnit se programu Prime, který je u zákazníků oblíbený, pouze v případě, že si nechali zboží balit samotným Amazonem (FBA, Fulfilled by Amazon). V roce 2018 si tak velká korporace díky vzniklým poplatkům mohla ponechat až 40 % z celkové ceny. V roce 2014 to bylo ještě necelých 28 procent.

Nezávislé poskytovatele skladovacích, balicích a přepravních služeb (SFP, Sender Fulfilled Prime), které někteří maloobchodníci využívali během přestávky v povinnosti FBA, Amazon v roce 2019 zastavil. Reagoval tak na oslabení konkurenční výhody. Oficiálním důvodem ukončení byly prý špatné zkušenosti se slíbenými dodacími lhůtami. Podle obžaloby však maloobchodníci slibované dodací lhůty plnili v 99,8 % případů. Amazon oznámil, že SFP znovu zavede za nových podmínek.

Zdroj: Heise.de


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme