Apple hledal další oblasti, do kterých by mohl investovat a na kterých by mohl vydělávat, a tak v roce 2014 začal vyvíjel vlastní automobil, který byl kódově označen jako "Project Titan". Na projektu pracovalo až 5 000 zaměstnanců. Přestože Apple nikdy veřejně neinformoval o svém automobilovém výzkumu, „zaručených“ informací i spekulací bylo dost.
Nová příležitost?
Velkolepé plány na plně autonomní vozidlo nikdy nedokázaly překonat různé technické problémy a prototypy se vždy pohybovaly pouze na uzavřené testovací dráze. Projekt zřejmě nedával smysl ani mnoha lidem uvnitř Applu, ani pozorovatelům zvenčí. Podle zprávy agentury Bloomberg utratil Apple za svůj projekt automobilu zhruba 1 miliardu dolarů ročně, než jej minulý měsíc definitivně ukončil.
V roce 2013 si však vedoucí pracovníci Applu mysleli, že by to mohl být "další příklad toho, jak Apple vstoupí na trh sice poměrně pozdě, ale převálcuje ho ". Společnost nejprve zvažovala, že vstup na automobilový trh vyřeší tak, že prostě koupí Teslu - v té době měl tento začínající výrobce automobilů hodnotu necelých 28 miliard dolarů, což byl zlomek ročního zisku, kterého Apple tehdy dosahoval. S dohody ale sešlo.
Protože koupě Tesly nevyšla, Apple se v roce 2014 rozhodl začít s vlastním vývojem. Téměř okamžitě se ale projekt Titan stal příčinou sporů uvnitř společnosti Apple. Příznivcem projektu nebyl například finanční ředitel společnosti Luca Maestri, protože přišel do Applu z evropské pobočky General Motors a byl až příliš dobře obeznámen s nízkými maržemi výrobců automobilů.
Zdroj: XAccording to analyst Ming-Chi Kuo, Apple will work with Hyundai to produce its first Apple Car model. Apple’s first car will be based on Hyundai's E-GMP battery electric vehicle (BEV) platform and will be marketed as a "very high-end" model pic.twitter.com/sFNzkhapMk
— Apple Hub (@theapplehub) February 2, 2021
Problémy s vývojem
Přesto byla pro někoho vidina plně autonomního vozidla, které by bylo schopné jezdit kdekoli bez člověka za volantem, velice lákavá a projekt byl spuštěn. V roce 2015 bylo v plánu uvést na trh automobil do roku 2020. Ale v roce 2020 se na soukromé testovací dráze v Arizoně projely jen prototypy auta. Jednalo se o zaoblené minivany natřené na bílo, s posuvnými dveřmi a bílými pneumatikami, zjevně inspirované mikrobusem VW.
V té době už bylo tedy jasné, že rok 2025 bude nejbližší, kdy bude možné vůz uvést na trh. Apple jen plánoval vybavit "obří televizní obrazovkou, výkonným audiosystémem a okny, která si sama upravovala odstín", a navíc sklopnými sedadly pro cestující. Nebyl by však vybaven volantem, ale pouze jakýmsi herním ovladačem.
Nakonec v roce 2023 byly vize plně autonomního řízení degradovány na stejný druh pokročilého tempomatu a udržování v jízdním pruhu, jaký nabízí většina automobilek. A do výbavy se dostal volant. Podle odhadů by Apple náklady na stavbu vozu vyšly na 120 000 dolarů. Už se s ním ale nikdo nesveze.
Zdroj: MacRumors, Bloomberg, ArsTechnica