Chip 09/2021: Prakticky všechna nová osobní auta jsou dnes již z výroby vybavena SIM kartou pro připojení k mobilní síti. Producenty vozů k tomu donutila legislativa Evropské unie, podle které musí být všechna nově homologovaná auta kategorie M1 a N1 vybavena systémem eCall pro automatické přivolání pomoci v případě havárie. Výrobci aut ale samozřejmě využívají možnost připojení svých vozů k mobilní síti – především tedy k mobilnímu internetu – i pro mnoho dalších funkcí, ovládaných prostřednictvím smartphonu řidiče. Například prakticky nezbytné je použití internetového připojení a mobilní aplikace pro majitele vozů Tesla, kde se po internetu aktualizuje software auta a mobil slouží jako klíč k odemknutí a nastartování auta. Stejně tak lze i u dalších elektromobilů prostřednictvím mobilu například kontrolovat stav dobití baterií, dojezd a třeba si také na dálku pustit klimatizaci nebo topení.
Další výrobci, jako třeba BMW nebo koncern Volkswagen, využívají připojení svých vozů k internetu jednak ke vzdálené diagnostice aut, ale také pro komfortní funkce pro řidiče. Prostřednictvím mobilních aplikací, jako je My BMW, myAudi, MyŠKODA a řady dalších lze například na dálku lokalizovat auto, zjistit stav paliva v nádrži, vůz zamknout nebo odemknout, spustit klimatizaci nebo si třeba do palubní navigace odeslat itinerář naplánované cesty. Aplikace také upozorní na servisní intervaly vozu nebo třeba nutnost doplnit provozní kapaliny. Je přitom více než jisté, že připojení k mobilnímu internetu bude k dispozici ve stále širším okruhu vozů, brzy jistě i v autech levnějších značek. Stále častěji se přitom bude jednat o doplňkovou službu, dostupnou na základě měsíčního předplatného zvoleného balíčku služeb.
Jaké mají ale možnosti vzdálené kontroly nad svým vozem majitelé starších aut, nebo majitelé automobilů, které jsou sice nové, ale jejich výrobce tuto možnost nenabízí ani za příplatek? Zajímavé řešení Xmarton i jeho alternativy vám představíme v zářijovém vydání Chipu. V prodeji od 25. srpna.