Podle nových plánů by do budoucna semafory mohly dostat čtvrté světlo. Ke známé červené, žluté a zelené zřejmě přibude ještě bílá.
Vědci z americké Severokarolínské státní univerzity (NSCU) navrhli rozšíření semaforu na čtyři světla. Věří, že toto opatření by mohlo vést k vyšší efektivitě dopravy.
Nové bílé světlo by mělo sloužit především autonomním vozidlům. Lidem by mělo pomoci lépe rozpoznat, jakým způsobem je aktuálně řízen dopravní provoz. V počítačových simulacích nový přístup výrazně zlepšuje dobu průjezdu křižovatkami, a také snižuje spotřebu paliva.
"Tento koncept, který navrhujeme pro řízení dopravních křižovatek a který nazýváme 'bílá fáze', využívá výpočetní výkon samotných autonomních vozidel," vysvětluje Ali Hajbabaie, který je spoluautor projektu, a také působí jako docent na NCSU.
"Koncept bílé fáze zahrnuje novou světelnou signalizaci, aby řidič věděl, co má dělat. Červená na semaforu stále bude znamenat stop. Zelená pak znamená volno. A bílá bude lidským řidičům signalizovat, aby jednoduše následovali auto před sebou," dodává Ali.
Koncept bílého světla na semaforu pro autonomní vozidla
Vědci na americké univerzitě připravují koncept čtyřbarevného semaforu pro efektivnější řízení provozu s autonomními vozidly. | Zdroj: Alex King/Unsplash
Koncept bílé fáze je založen na tom, že autonomní vozidla budou bezdrátově komunikovat mezi sebou, ale i s počítačem, který řídí dopravní signalizaci. Když se ke křižovatce přiblíží dostatečný počet autonomních vozidel, aktivuje se bílé světlo.
Autonomní vozidla by pak mezi sebou koordinovala právo přednosti v jízdě, a tedy i pořadí, v jakém projedou křižovatkou. Lidmi řízená vozidla by následovala autonomní vozidla.
V případě, že by se ke křižovatce blížilo větší množství konvenčně řízených vozidel, bylo by na semaforech aktivováno klasické schéma červená-žlutá-zelená.
Výzkumníci představili koncept křižovatek s bílou fází poprvé v roce 2020. Tato původní koncepce ale vycházela z centralizovaného počítačového přístupu. Počítač, který řídil semafory, byl v tomto projektu zodpovědný za přijímání vstupů od všech blížících se autonomních vozidel. Na základě těchto dat provedl potřebné výpočty a zadal autonomním vozidlům příkazy, jak mají projet křižovatkou.
Nyní byl tento koncept přepracován a vylepšen. Má být efektivnější a méně náchylný na výpadky komunikace.
Zdroj: NC State University