Češi nakupují potraviny online
Podle výzkumu Akademie věd ČR se od roku 2018 počet domácností nakupujících potraviny online téměř zdvojnásobil. Vzhledem k tomu, že stále více lidí objevuje výhody nákupů přes internet, lze očekávat, že tento trend bude pokračovat. Data od operátora O2 také ukazují, jak čeští zákazníci běžně využívají webové stránky a mobilní aplikace k plánování nákupů potravin.
Například z demografického hlediska nejvíce zákazníků online supermarketů pochází z věkové skupiny mezi 26 a 35 lety. Zhruba v 60 % případů jde o ženy, zbývajících 40 % tvoří muži.
Neobyčejně zajímavé je i to, že naprostá většina lidí využívá pro nákupy pouze jednu platformu, jeden internetový obchod. 85 % lidí používá pro nákupy každý měsíc jednu a tu samou aplikaci, 81 % pak nakupuje přes webový prohlížeč, ale zase jen u jednoho prodejce.
Přitom jich na českém trhu funguje minimálně 8, k těm největším patří Rohlík, Košík, ze supermarketových hráčů je nejvýraznější Tesco a Billa, ačkoliv vlastní rozvoz potravin má i Wolt nebo Foodora.
Někteří se bojí ceny či kvality
Přestože internetové nakupování je v Česku na velkém vzestupu, stále hovoříme o segmentu, který nemůže ohrozit klasické kamenné supermarkety. Necelých 80 % dotazovaných totiž online nákupy objednává nanejvýš jednou do měsíce. Po zbytek měsíce pravděpodobně využívají služeb obchodů nedaleko domova, po cestě z práce a podobně.
Proč není mezi Čechy internetové nakupování potravin ještě oblíbenější? Přece jen u nákupů elektroniky nebo oblečení se situace posunula mílovými kroky. Nejvíce lidí se obává o kvalitu objednaných potravin a cítí nechuť podstupovat riziko možné reklamace špatného zboží.
Jinými slovy je v tom cítit strach z neznáma. Kromě toho mají lidé strach z vyšší ceny za samotné potraviny a následné doručení. Přitom většina těchto služeb nabízí doručení do 100 korun, v případě, že nakoupíte nad nějakou částku, máte dopravu úplně zdarma.
Velká část sebraných dat pochází z nástroje O2 MarketScan, který dokáže analyzovat spotřebitelské chování na webových stránkách či v mobilní aplikaci.
Zdroj: O2, Seznam Zprávy