Přejít k hlavnímu obsahu

Češi si oblíbili nákupní aplikace: bojí se jen vyšších cen a kvality zboží

Jakub Fišer 25.09.2024
info ikonka
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)

Fenomén jménem nákupy online vzali Češi okamžitě útokem. Aktuálně byste na našem trhu našli minimálně pět služeb, které nabízí možnost objednat nákup s dovozem až domů. Uživatelé v Česku tyto platformy vyhledávají stále více, i když od klasických kamenných supermarketů a obchodů se stále nemohou odtrhnout. Co za tím stojí?

Kapitoly článku

Češi nakupují potraviny online

Podle výzkumu Akademie věd ČR se od roku 2018 počet domácností nakupujících potraviny online téměř zdvojnásobil. Vzhledem k tomu, že stále více lidí objevuje výhody nákupů přes internet, lze očekávat, že tento trend bude pokračovat. Data od operátora O2 také ukazují, jak čeští zákazníci běžně využívají webové stránky a mobilní aplikace k plánování nákupů potravin.

Například z demografického hlediska nejvíce zákazníků online supermarketů pochází z věkové skupiny mezi 26 a 35 lety. Zhruba v 60 % případů jde o ženy, zbývajících 40 % tvoří muži.

Neobyčejně zajímavé je i to, že naprostá většina lidí využívá pro nákupy pouze jednu platformu, jeden internetový obchod. 85 % lidí používá pro nákupy každý měsíc jednu a tu samou aplikaci, 81 % pak nakupuje přes webový prohlížeč, ale zase jen u jednoho prodejce.

Přitom jich na českém trhu funguje minimálně 8, k těm největším patří Rohlík, Košík, ze supermarketových hráčů je nejvýraznější Tesco a Billa, ačkoliv vlastní rozvoz potravin má i Wolt nebo Foodora.

Mohlo by vás zajímat

Někteří se bojí ceny či kvality

Přestože internetové nakupování je v Česku na velkém vzestupu, stále hovoříme o segmentu, který nemůže ohrozit klasické kamenné supermarkety. Necelých 80 % dotazovaných totiž online nákupy objednává nanejvýš jednou do měsíce. Po zbytek měsíce pravděpodobně využívají služeb obchodů nedaleko domova, po cestě z práce a podobně.

Proč není mezi Čechy internetové nakupování potravin ještě oblíbenější? Přece jen u nákupů elektroniky nebo oblečení se situace posunula mílovými kroky. Nejvíce lidí se obává o kvalitu objednaných potravin a cítí nechuť podstupovat riziko možné reklamace špatného zboží.

Jinými slovy je v tom cítit strach z neznáma. Kromě toho mají lidé strach z vyšší ceny za samotné potraviny a následné doručení. Přitom většina těchto služeb nabízí doručení do 100 korun, v případě, že nakoupíte nad nějakou částku, máte dopravu úplně zdarma.

Velká část sebraných dat pochází z nástroje O2 MarketScan, který dokáže analyzovat spotřebitelské chování na webových stránkách či v mobilní aplikaci.

Zdroj: O2, Seznam Zprávy


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme