Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Chytrá zmrzlina i pivo – umělou inteligenci brzy najdeme úplně všude

redakce 01.06.2023

Kde sehnat nejlepší vanilku do zmrzliny a kde bude během následujícího léta největší poptávka po pivě? Výrobcům napoví analýza dat a umělá inteligence.

Kapitoly článku

Neuplyne den, kdy by se v médiích neřešila umělá inteligence – třeba i v souvislosti s tím, jestli má AI opravdu potenciál zničit lidstvo. Softwarové firmy se ale existenciálními otázkami příliš nezdržují a raději se zabývají praktickým využitím technologie umělé inteligence. Ostatně, AI může hodně pomoci i z hlediska udržitelnosti – tedy s ekologickou výrobou, recyklací a v rámci tzv. cirkulární ekonomiky – ale hlavně s tím, abychom v obchodech našli svoje oblíbené produkty.

Bude v létě dost vanilkové zmrzliny a piva?

Až 80 % světové produkce vanilky pochází z ostrova Madagaskar. A jako by nestačilo, že vypěstovat vanilku trvá čtyři roky, celé odvětví se potýká nejen s rostoucí poptávkou, ale i s řadou dalších problémů. Vedle přírodních katastrof nebo kácení lesů jsou to také krádeže úrody, chudoba zemí, kde se vanilka produkuje, dětská práce či praní špinavých peněz.

Jedním z výrobců oblíbených značek vanilkové zmrzliny je také společnost Unilever, která na řešení rostoucí poptávky po vanilce spolupracuje se společností SAP. Řešení SAP pro Unilever sleduje aktuální poptávku po zmrzlině, včetně konkrétních požadavků zákazníků, kteří preferují například veganské produkty, a na základě zjištěných dat predikuje potřebné dodávky klíčové suroviny. Unilever přitom spolupracuje s několika tisíci pěstiteli vanilky a řadou distributorů, aby na základě predikované poptávky zajistil dostatečnou výrobu oblíbené zmrzliny.

Do plánování poptávky se přitom zapojují nejen preference zákazníků, ale třeba také předpověď počasí. „Pokud se zjistí, že některý z našich dodavatelů nebude schopen poptávku uspokojit, ihned se hledá náhradní plán – ať už je to například přesunutí zásob mezi výrobními závody nebo vyhledání náhradního dodavatele zapojeného v sít SAP Business Network,“ říká Aaron Rajan, globální viceprezident společnosti Unilever. Unilever má v rámci SAP Business Network kolem 50 000 partnerů po celém světě a například u pěstitelů vanilky posuzuje i faktory jako udržitelný způsob pěstování, vyplácení spravedlivých mezd dělníkům a celkově sociálně odpovědné chování dodavatele.

Aby bylo vůbec možné efektivně pracovat s desítkami tisíc dodavatelů, zapojuje se do hry umělá inteligence. AI na základě stanovených požadavků nabídne partnery, kteří jsou schopní důležitou surovinu dodat, včetně všech souvisejících informací, jako je kvalita, doba dodání, cena nebo nabízené množství. Zohledňovány jsou i parametry udržitelnosti – na straně dodavatele i s ohledem na dopravu potřebné suroviny.

I díky umělé inteligenci je tedy možné předpovídat a vykrývat výpadky v dodavatelském řetězci a zajistit, aby si zákazníci mohli dopřát svou oblíbenou zmrzlinu.

Podobné partnerství navázal SAP také se společností Diageo, výrobcem piva Guinness, vodky Smirnoff nebo whisky Johnnie Walker. Systémy SAP mají společnosti Diageo umožnit sledovat po celém světě objednávky v reálném čase a usnadnit jí kontakt se zákazníky. Díky tomu bude možné rychle reagovat na změny v chování spotřebitelů nebo vývoj na trhu.

Jde to znovu použít?

Udržitelnost (nejen pokud jde o pěstování vanilky), snižování emisí a cirkulární ekonomika jsou témata, která vyvolávají obrovské vášně. Od nadšeného přijímání čehokoli, co může pomoci zachránit naši planetu před zničením, až po naprosté odmítání jakéhokoli omezování se ve prospěch ekologie. „Je pravdou, že současné iniciativy v oblasti udržitelnosti a cirkulární ekonomiky jsou poháněné především legislativou a snahou o úspory. Firmy si umí třeba dobře spočítat, o kolik méně zaplatí za ekologickou likvidaci obalů, když omezí jejich spotřebu. To samé samozřejmě platí pro snížení emisí nebo spotřeby energií při výrobě,“ říká Stephen Jamieson, globální šéf vývoje řešení pro cirkulární ekonomiku ve společnosti SAP.

Posledních několik let, nás ale naprosto jasně přesvědčilo, že ať už věříme na globální oteplování či nikoli, stačí opravdu jen velmi málo a dojde k zásadnímu rozvratu v zavedených dodavatelských řetězcích. Průplav zablokovaný nákladní lodí, záplavy nebo požáry na druhé straně světa, globální pandemie a teď i válka nám ukazují, že se rozhodně nemůžeme spoléhat na nepřerušené (nebo snad nepřerušitelné) dodávky surovin nebo hotových produktů. „Podstatou cirkulární ekonomiky je úsilí o opakované využití materiálů a produktů, které už máme, a nemusíme tedy čekat, až nám je někdo dopraví z druhé strany světa. Naším úkolem je pomáhat výrobním podnikům s efektivním hospodařením se surovinami, snižováním množství odpadu a energetické náročnosti – a třeba i s řešením relativně složitého úkolu zjistit, co vlastně můžeme z aktuálně dostupných surovin a materiálu vyrobit,“ dodává Stephen Jamieson.

A jak k tomu pomáhá umělá inteligence? Opět je potřeba začít u dat a jejich analýzy – tedy u detailní znalosti toho, co máme k dispozici, co naši zákazníci chtějí a jak tuto nabídku a poptávku co nejlépe zkombinovat. Úkolem umělé inteligence v podnikových řešeních SAP je všechna tato data zpracovat a navrhnout optimální řešení výroby. AI přitom pracuje nejen s aktuální situací, ale umí vytvářet i predikce do budoucnosti – jak se bude vyvíjet poptávka, jaké faktory ovlivní dostupnost surovin, a tedy co bude možné a žádoucí v blízké budoucnosti vyrábět.

Podobně jako o zmíněné vanilkové zmrzliny umí AI zvážit obrovské množství faktorů, které mohou ovlivnit dostupnost všech potřebných vstupů a celkové náklady na výrobu, podle kterých je pak nutné nastavit i cenu. Výstupy, které by podnikoví plánovači zjišťovali a počítali dny a možná i týdny, mohou mít s řešeními SAP k dispozici prakticky v reálném čase.

A ať u chceme, nebo ne, důsledně plánované, pečivě řízené hospodaření se surovinami, recyklace i snížení spotřeby energií nemají jen finanční efekt, ale samozřejmě i enviromentální.

Ekologické turné

Dopad na životní prostředí ale samozřejmě nemá jen průmyslová výroba. Společnost SAP vytvořila pro hudební skupinu Coldplay mobilní aplikaci Coldplay Music Of The Spheres World Tour, která pomáhá fanouškům s rozhodováním o způsobu cestování na jednotlivé koncerty světového turné – samozřejmě s ohledem na ekologii.

Fanoušci si mohou vizualizovat a lépe pochopit, jakým způsobem jejich způsob cestování přispívá k emisím uhlíku. Výběrem ze sedmi různých způsobů dopravy – automobilem, taxíkem, vlakem, veřejnou dopravou, na kole, pěšky nebo letadlem – si mohou uvědomit ekologický dopad své cesty na koncert. A aby byly podporovány ekologičtější možnosti cestování, poskytuje aplikace odměny ve formě slevových kódů na zboží v online obchodě Coldplay návštěvníkům koncertů, kteří se zavážou k nízkouhlíkovým možnostem dopravy.

cold2

Společnost SAP vyvinula pro světové turné skupiny Coldplay mobilní aplikaci, která navrhuje optimální způsoby dopravy na koncerty a počítá jejich uhlíkovou stopu | Zdroj: SAP


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme