A co víc: tak prudký nástup čínského obchodu představuje hrozbu nejen pro německé maloobchodníky, ale také pro americký maloobchodní kolos Amazon, který doposud bez problémů německý trh e-commerce kontroloval.
Němečtí prodejci a výrobci se cítí ohroženi dumpingovými cenami čínské platformy Temu. Posuďte sami: může být všechno v pořádku, když máte hodinky za tři eura, Bluetooth sluchátka za pět eur nebo zbrusu nový elektrický zubní kartáček za necelých 2,50 eura?
Za pouhých devět měsíců se čínská platforma vyšplhala na čtvrté místo v žebříčku nejpoužívanějších online tržišť v Německu, čímž se umístila hned za společnostmi Amazon, eBay a jen těsně za německým poskytovatelem Otto. Píše o tom německý list Handelsblatt.
Za čínským tržním zázrakem stojí skupina Pinduoduo (PDD) Holding, kterou v roce 2015 založil Huang Zheng, čtvrtý nejbohatší muž Číny. Společnost se zpočátku zaměřila na čínský trh se stejnojmennou nákupní aplikací Pinduoduo, v roce 2022 vstoupila na americký trh založením společnosti Temu a v roce 2023 se dostala i na evropský trh. S úspěchem.
Temu jako zabiják samotného Amazonu?
„Nemyslím si, že by Temu byl jen nějaký krátký záblesk,“ říká Gerrit Heinemann v rozhovoru pro německý Chip. Je odborníkem na online maloobchod a e-commerce a vede výzkum na Vysoké škole aplikovaných věd v Niederrheinu. Heinemann pozoroval, jak se společnosti PDD Holding podařilo v krátké době vytvořit zcela nový obchodní model. Dokonce říká: „Temu má potenciál stát se zabijákem Amazonu.“
V loňském roce prý PDD Holding dosáhl obratu více než 30 miliard dolarů, uvádí Heinemann s odvoláním na analýzy Excitingcommerce a informace skupiny PDD.
Při odhadované ziskovosti 26,6 % by to znamenalo zisk ve výši přibližně 8 miliard USD. Jak je možné vydělat tolik peněz s tak levnými výrobky? Ve skutečnosti tvoří podíly z prodaných výrobků jen asi 21 procent celkového obratu PDD Holding.
Výrobci zde prodávají své zboží přímo z montážní linky konečnému zákazníkovi – bez prostředníků. Za marketing svých výrobků tak platí skupině PDD.
„Hlavní činností jsou marketingové služby, které tvoří přibližně 78 % tržeb,“ vysvětluje Heinemann. „A ty zjevně fungují velmi dobře, protože když hledáte nějaký produkt na Googlu nebo TikToku, vidíte jen Temu, Temu, Temu.“
Temu to umí lépe
Temu je v něčem jedinečný: pokud zde nakupujete, můžete očekávat minisoutěže, střídající se nabídky, barevné bannery a nekonečné množství slevových kódů. Temu se snaží udržet pozornost uživatele za každou cenu. Tím vytváří motivaci k nákupu, a to mnohem více než na jiných online tržištích.
Temu se proto vytýká, že podporuje spotřebu a poškozuje udržitelnost. Podle deníku Handelsblatt je do Německa denně doručeno 200 000 balíčků Temu.
„Zákazníci se zajímají o udržitelnost, ale nechovají se podle toho.“ Odborník na e-commerce Heinemann si uvědomuje jasný rozpor mezi tím, co se tvrdí v průzkumech, a tím, co zákazníci skutečně kupují.
„Nebudeme si nic nalhávat: To, co je v obchodech, k nám musí být nejdříve dovezeno z Dálného východu,“ říká na téma udržitelnosti. „To není argument proti Temu, ale argument proti našemu způsobu spotřeby.“
Díky společnostem Shein, AliExpress, Wish a Temu vstupuje do Evropy stále více čínských poskytovatelů. Heinemann však vidí Temu jednoznačně na špici: „Temu má vynikající správu zákaznických dat, včetně využití umělé inteligence. Hrají prostě lépe než všichni ostatní.“
Zdroj: Handelsblatt, chip.de