Za milník v rozvoji umělé inteligence je považován rok 2016, kdy počítač zvítězil nad člověkem ve hře Go. Konkrétně šlo o AlphaGo, systém vyvinutý výzkumnou společností DeepMind, která patří Googlu, který porazil mistra světa ve hře Go Lee Sedola poměrem čtyři ku jedné hře.
Teď se ale na chvíli zase situace obrátila – hráč Kellin Pelrine porazil špičkový systém umělé inteligence. Využil k tomu dříve neznámé chyby, kterou mu odhalil jiný počítač. Konfrontace, v níž vyhrál 14 z 15 partií, však už proběhla bez přímé podpory počítače.
Taktiku, která člověka na šachovnici Go vrátila na vrchol, navrhl počítačový program, který prozkoumával systémy umělé inteligence pro hraní Go a hledal v nich slabiny. Navržený postup se pak Pelrine, který je v podstatě amatérským hráčem Go, naučil a realizoval. Aby software slabinu odhalil, odehrál více než milion her proti KataGo, jednomu z nejlepších systémů pro hraní hry Go.
Vítězná strategie, kterou software odhalil, "není úplně triviální, ale není pro člověka nijak superobtížná" a mohl by ji použít i hráč na střední úrovni, řekl Pelrine. Metodu použil také k vítězství nad dalším špičkovým Go systémem, Leela Zero.
Ve hře Go dva hráči střídavě umisťují černé a bílé kameny na šachovnici vyznačenou mřížkou 19x19 a snaží se obklopit kameny soupeře a uzavřít co největší prostor. Vzhledem k obrovskému počtu kombinací je pro počítač nemožné vyhodnotit všechny možné budoucí tahy.
Pelrinova taktika spočívala v pomalém navlékání velké "smyčky" kamenů, aby obklopil jednu ze soupeřových skupin, a zároveň odváděl pozornost umělé inteligence tahy v jiných rozích šachovnice. Podle Pelrina si robot hrající Go nevšiml své zranitelnosti, ani když bylo obklíčení téměř dokončeno. „Člověk by si toho všiml poměrně snadno," dodal.
Zdroj: Arstechnika