Svaz českých a moravských spotřebních družstev Coop provozuje asi 2400 obchodů a to především v menších městech a vesnicích. Postupně se je snaží modernizovat a vybavovat technologiemi. V poslední době roste z mnoha důvodů počet krádeží a zboží se zdražuje. Proto byl v první prodejně zkušebně nasazen systém Veesion, který využívá prvky umělé inteligence k odhalování krádeží.
Základem fungování systému je analýza vzájemné polohy různých částí těla zákazníka a jeho interakce s dalšími předměty, jako například vystavenými produkty, zavazadly, kočárky atd. V praxi si systém postavu člověka „chytí“, rozdělí na jednotlivé části a porovnává lidské pohyby vůči chování, které je definováno jako normální.
Co je při nakupování nestandardní
Za nestandardní systém považuje vkládání zboží pod oděv, do kabelky, do batohů či do kočárku. Zaznamená také konzumaci jídla a netypické také je, pokud zákazník bere najedenou více položek, je přikrčený, hodně se rozhlíží, nebo má v regálu obě ruce. Systém ale musí například umět rozlišit situaci, kdy si zákazník dává do kapsy své osobní věci.
Pokud systém zaznamená nestandardní chování, spustí alarm. Do počítače nebo smartphonu pošle zprávu a také krátkou 10 s videosekvenci se záznamem. Obsluha prodejny nebo pult ochrany se pak může podívat na podrobnější záznam ve vyšším rozlišení a situaci vyhodnotí. Systém se na základě těchto vyhodnocení sám učí a zdokonaluje. Případné nové finty zlodějů se dozví ostatní nasazené systémy.
Pokud systém zaznamená nestandardní chování, spustí alarm. Do počítače nebo smartphonu pošle zprávu a také krátkou 10 s videosekvenci se záznamem. | Zdroj: systém Veesion, foto Pavel Trousil, CHIP
Výhodou umělé inteligence oproti lidskému dohledu je její objektivita. Neexistuje totiž žádný typický zloděj - umělá inteligence je při jejich odhalování nesmlouvavá a nedá se oklamat vnějším vzhledem. Zvládne toho také mnohem více než lidská obsluha kamerového systému a neunaví se.
Díky nasazení umělé inteligence tak může jeden operátor dokáže sledovat daleko větší počet obchodů – umělá inteligence mu udělá předvýběr záznamů. Výhodou systému je, že pracuje s běžnými kamerovými systémy, které už většinou v prodejně jsou. K vstupu do systému a sledování prodejny pak poslouží i obyčejný laptop či mobilní telefon.
Ochrana před zloději není zdaleka jedinou možností jejího využití v rámci retailu. Systémy pomáhají například sledovat a vyhodnocovat, jak se zákazníci v obchodě chovají a tak poskytovat cenná data marketérům.
Coop se snaží být cool
Kromě tohoto systému zkouší Coop také například elektronické cenovky, kdy je možné mnohem lépe pracovat se slevami, nebo nasazuje čidla teploty u pultů. Pokud by například došlo k výpadku proudu a změnila by se to teplota, mohou na to pracovníci rychle zareagovat.
Snaží se také nabízet co nejvíce služeb, které postupně v menších městech a vesnicích mizí. V prodejně Coopu tak lze nabít telefon, zaplatit složenku a vybrat si peníze (tzv. cashback), takže funguje jako jakýsi vesnický bankomat (přes 60 procent caschback výplat se uskuteční právě v prodejnách Coop). V některých provozovnách je i kavárna s dětským koutkem.
Režim 24/7
Co je ale hodně zajímavé systém automatického prodeje, který už funguje v pěti prodejnách. Prodejny fungují v hybridním režimu – když skončí běžná otevírací doba, tedy například v pět odpoledne, nastupuje automatický režim přes celou noc. V automatických prodejných si tak mohou zákazníci nakoupit doslova kdykoliv, aniž by se zvyšovaly požadavky na mzdové náklady.
Už pět obchodů Coop funguje v automatickém režimu. Dostanete se do nich i po skončení běžné otevírací doby. | Zdroj: Pavel Trousil, CHIP
V automatickém režimu se lze do prodejny dostat pomocí QR kódu, který vygeneruje aplikace pro chytrý telefon. QR kód se každých 5 sekund mění, takže ho nelze někomu poslat. Zákazníkovi se správným QR kódem se otevřou dveře a může si nakoupit a sám zaplatit. Identifikuje se přitom přes bankovní identitu, což je zatím ojedinělí přístup.
Do automatického obchodu se lze dostat přes aplikaci, ve které se identifikujete přes bankovní identitu a která vugeneruje QR kód. | Zdroj: screenshot aplikace Coop
Nakupující v automatickém provozu tak nejsou anonymní jako zákazníci v běžném provozu. V jiných zemích už také automatické prodejny fungují, ale protože v nich bankovní identita nefunguje, musí se použít jiný způsob ověření – většinou přes platební kartu. To má ale svá omezení – například se pak nesmí prodávat alkohol a nikdy není jisté, kdo je skutečný vlastník karty. Většinou je také v takovýchto prodejnách omezený sortiment. V Coopu v Berouně je přitom asi 5 000 položek.
Příklad vyhodnocování umělou inteligencí. | Zdroj: Veesion