Přejít k hlavnímu obsahu

Dávejte pozor na své peníze: kyberzločinci se zaměřují na klienty bank a líčí zákeřnou past

Jiří Palyza 06.11.2024
info ikonka
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí umělé inteligence)

Uživatelé často kvůli své nepozornosti naletí na trik podvodníků, kteří se vydávají za zaměstnance banky nebo poskytovatele finančních služeb. Jejich metody phishingu, tedy lovení obětí manipulací, sázejí na to, že uživatelé zprávy od své banky jen zřídkakdy ignorují.

Kapitoly článku

Opravdu mě kontaktuje pracovník banky? Pozor na podvržené e-maily

Kyberzločincům se útoky na peníze lidí vyplácejí. Jsou si vědomi toho, že finance jsou pro mnoho z nás důležitým tématem, které si zaslouží zvýšenou pozornost. Někdy se to ale může obrátit v náš neprospěch. To jsou případy, kdy z jakéhokoliv důvodu uvěříme manipulacím podvodníka a sedneme mu na lep.

Klienti Poštovní banky u našich západních sousedů momentálně čelí vlně podvodů, které si jako rukojmí bere dvoufaktorové ověřování. Zneužívají se podvržené údajné e-maily od banky, to mimochodem známe i z našeho prostředí, které informují klienta o neexistujícím ověření druhým faktorem. V korespondenci se dále uvádí, že pro zajištění dostatečně zabezpečené služby je potvrzení druhým faktorem naléhavě nutné.

Protože to ale pro přístup k účtu chybí, je dodatečně zablokován, uvádí lživá zpráva dále. Zákazník by měl potvrzení pro druhý faktor obdržet do dvou týdnů, jinak půjde účet znovu aktivovat pouze poštou, což ale bude zpoplatněno částkou ve výši bezmála 80 eur, tedy v přepočtu přibližně 2000 Kč.

Mohlo by vás zajímat

Důrazné doporučení zní: na e-maily nereagujte

Protože internet nezná hranic, je dost pravděpodobné, že podobný typ podvodu se dříve či později objeví i u nás. V tomto případě je přístup zločinců typický: zákazníka je třeba vylekat a přesvědčit, aby jednal pokud možno co nejrychleji, ideálně okamžitě.

K tomu používá vyhrožování zaplacení vysokého poplatku, pokud požadavku nevyhoví. Obecné doporučení v takovém případě zní: na e-maily nereagujte. Jde pouze o pokus, jak vám ukradnout a později zneužít bankovní údaje.

Pokud byste byli takřka přesvědčeni, že se vám ozvala vaše banka, vyplatí se informace i přesto raději ověřit například telefonicky. Banky zpravidla o tak závažných věcech, jako je zvýšení zabezpečení vašeho účtu, takovým způsobem nekomunikují.

Mohlo by vás zajímat

Pokus o phishing bude stále více obtížné rozeznat. Do hry vstupují nástroje umělé inteligence, které tyto metody manipulativních podvodů zdokonalují. Proto je stále na místě uvědomovat si zásady komunikace s bankou, která zpravidla zásadnější sdělení posílá přímo do prostředí mobilního či internetového bankovnictví a nikoliv otevřeným mailingem.

A už vůbec ne v případě, pokud by se jednalo o sdělování citlivých či osobních údajů. Podvodníci ve svých manipulacích často spoléhají na špatné svědomí uživatelů a snaží se v nich vyvolat pocit, že něco zanedbali. V rychlé snaze o nápravu se uživatelé ale mohou dopustit fatálních chyb, které následně vedou ke kompromitaci účtu a hrozící ztrátě peněz.

Zdroj: Verbraucherzentrale.de


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme