Přejít k hlavnímu obsahu

Deset předsevzetí do nového roku, aneb jak se stát úspěšnější firmou

redakce 15.12.2017
info ikonka
Zdroj:

Pokud máte svou firmu nebo vám záleží na firmě vašeho zaměstnavatele, měli byste se zamyslet nad tím, jak některé věci udělat lepšími. Konkurence totiž nikdy nespí a to, co vám stačilo předloni, už v novém roce neobstojí.

Konec roku je optimální čas k bilancím a po bilancování by měly přijít nové nápady a strategie do roku dalšího. Pokud chcete v dalším roce obstát a učinit ho lepším, než byl ten proběhlý, máme pro vás pár předsevzetí, která se vyplatí dodržovat.

Třeba se vám následující zásady mohou hodit.

1. Mějte rádi svou práci a kolegy

Dobré vztahy mezi zaměstnanci a šéfem jsou tím nejdůležitějším. Přátelské prostředí se vám odvděčí dobrou náladou napříč firmou a větší motivací zaměstnanců. Neopomíjejte proto interní komunikaci, která má silný psychologický vliv na zaměstnance a výrazně ovlivňuje jejich spokojenost.

„Po delší době, kdy jsme interní komunikaci zanedbávali, se ukázalo, že to nebylo vhodné řešení.  Řada nedávno provedených opatření jasně dokázala, že jsou zaměstnanci rádi, když ví, že se o ně firma zajímá a nabízí jim určité benefity. V předvánočním čase mělo například úspěch pořádání několika výletů za kulturou nebo znovu oživení interní skupiny na Facebooku, kde se mohou všichni zaměstnanci vyjádřit k aktuálnímu dění ve firmě,“ říká Daniel Černý, předseda představenstva společnosti HALLA.

2. Nezapomínejte na vzdělávání zaměstnanců

Všechna odvětví se dynamicky rozvíjejí, což s sebou přináší potřebu doplnění znalostí. Ne každý si ale ve svém volném čase najde dostatek času, nabídněte proto zaměstnancům interní kurzy, školení či vstupenky na oborové konference. Vynaložené výdaje se vám určitě vrátí. A vedle oborového vzdělávání neopomíjejte ani obecnější kurzy – například cizích jazyků.

„Zaměstnanci jazykové kurzy vnímají jako jeden z nejlepších pracovních benefitů, neboť má přesah i do osobního rozvoje. Klasická výuka probíhá většinou přímo ve společnosti – u řadových zaměstnanců a nižšího managementu formou skupinové výuky, u středního, vyššího a top managementu pak formou individuální výuky. Pro pokročilejší úrovně je zpravidla kladen požadavek na výuku s rodilým mluvčím,“ upozorňuje Bronislava Chudobová, ředitelka jazykové agentury Skřivánek.

3. Buďte k nalezení

Co se nedá dohledat na Googlu jako by nebylo. Dnešní doba si žádá patřičnou komunikaci na internetu – ať již jde o funkčnost vašeho webu, komunikaci na sociálních sítích či prostřednictvím e-mailu. Sandra Gligić, General Manager ve společnosti Taste, k tomu říká: „Na online komunikaci je potřeba nahlížet komplexně. Nejde jenom o to mít vymazlený web nebo super firemní stránku na Facebooku. Umění je v tom, jak aktivity v jednotlivých onlinových kanálech propojit, tak, abyste každému potenciálnímu zákazníkovi pomohli objevit právě tu vaši značku nebo produkt. A to je samozřejmě teprve začátek. Až se na vás povalí požadavky a dotazy, měli byste zákazníkům zajistit dlouhodobou spokojenost, postarat se o maximální míru doporučení a minimalizovat negativní odezvu, která v online prostředí může napáchat nepěkné škody.“

4. Investujte, inovujte

Obzvlášť pokud pracujete ve výrobním segmentu, bez technických změn a inovací se pravděpodobně neobejdete. Doba jde neustále dopředu a žádá si nová řešení. Díky nim budete mít záruku, že snáze zareagujete na změny trhu a firma bude efektivnější a konkurenceschopná.

„Nové technologie s sebou přináší netušené možnosti. Těm je třeba se přizpůsobit nejenom z hlediska funkčnosti, ale také vzhledu, který hraje stále větší roli. Poslední dobou se nám osvědčilo zaměřit produktové portfolio právě na designovější produkty s větší přidanou hodnotou. Přičemž je také důležité respektovat potřeby jednotlivých trhů, na které hodláte produkty vyvážet. V případě technických specifik se totiž může snadno stát, že by byl váš výrobek na tamním trhu neprodejný,“ upozorňuje Daniel Černý.

5. Nebojte se expanze

Nové příležitosti k růstu neposkytuje jen networking a rozšiřování zákaznické základny, nové zákazníky můžete najít např. na nových trzích. Česká republika je poměrně malá na to, aby se v ní prodalo veškeré vaše zboží. Nenechte se odradit počátečními náklady a byrokracií a expandujte do světa. Jiné trhy přijdou mimo jiné vhod jako pojistka pro udržení poptávky v době krize. Výběr toho správného trhu každopádně nepodceňujte. „Jednodušší může být zkusit nejdříve trhy sousedních zemí, kde už o České republice nějaké povědomí mají, a vědí o jejich kvalitních pracovnících a výrobcích. Přeložit pro začátek webové stránky do příslušného cizího jazyka vyjde zhruba na deset tisíc korun. Než se obchod na novém trhu rozjede a budete potřebovat místní zastoupení nebo partnery, vystačíte s překlady komunikace, případně tlumočením obchodních jednání," radí Bronislava Chudobová, ředitelka jazykové agentury Skřivánek.

6. Když si nevíte rady, obraťte se na profesionály

Především menší firmy se snadno dostanou do bodu, kdy si nejsou jisté, jakým směrem se dále vydat. V případě, že si potřebujete ujasnit svou vizi a učinit strategická rozhodnutí, je vhodné tyto kroky konzultovat, obzvlášť v případě, že nemáte moc zkušeností s řízením a rozvojem organizací. „Poraďte se s odborníkem na danou oblast, koučem či například úspěšným podnikatelem, který má již ‚pot a slzy‘ ze začátků za sebou a může tak upozornit na nejčastější omyly a chyby,” upozorňuje Alice Kubíčková, ředitelka Komory právní odpovědnosti. „V dnešní době konjunktury je možno rovněž na rozjezd najít zajímavého investora, který s uvedeným může pomoci – nejen v tomto případě je velmi podstatné nepodcenit smluvní úpravu vzájemných vztahů, tak, aby začínajícího podnikatele ‚velký žralok‘ nepřipravil o know-how.“

7. Co je psáno, je dáno

„Od nabytí účinnosti nového občanského zákoníku uplynuly již bezmála čtyři roky, a přesto nemá velká část podnikatelů aktualizovány své vzorové smluvní dokumenty či obchodní podmínky a nadále tak uzavírají smlouvy, které neodpovídají platné a účinné právní úpravě,“ říká Jan Bureš, partner advokátní kanceláře LP Legal. Alice Kubíčková jej doplňuje: „Doporučuji nahrazení veškerých ústně uzavřených smluv tak říkajíc ‚na dobré slovo‘ jistotou v podobě dobře ošetřených smluv v písemné formě. Ačkoli je obecně ústním projevům vůle přikládána větší váha, než tomu bylo dříve, pouhé přátelské podání ruky může podnikatele v případných budoucích sporech stát nemalé peníze a úsilí. Prokázání nároků u smluv uzavřených ústně bývá vždy podstatně náročnější.“

8. Buďte kreativní a nekopírujte

Originál je vždy a pouze jen jeden. Ti, co se již o nějakou kopii pokoušeli, by nejspíše dali zapravdu tvrzení, že vytvořit věrnou kopii je ještě horší, než zapojit vlastní rozum a síly k vytvoření něčeho vlastního. Tento názor sdílí také David Mencl, ředitel společnosti Ekonomické stavby, který radí: „Dělejte věci po svém, nekopírujte konkurenci, ale mějte svoji vlastní filozofii, využijte své vlastní nápady. Dlouhodobě perspektivnější je snažit se na trhu prorazit s něčím odlišným, ne prodávat to, po čem je u většiny konkurence největší poptávka.“

9. Určete si hlavní motivaci a stanovte si cíle

Na začátku každého podnikatelského záměru je vždy velké nadšení a očekávání. Snaha udělat z myšlenky realitu a splnit si tak své sny a přání. Na začátku to skvěle poslouží jako motivace, která vás každé ráno vytáhne z postele, po čase se ale nadšení může začít ztrácet. Ne vždy se úspěch dostaví okamžitě, je třeba proto vytrvat. „Radím všem začínajícím podnikatelům dobře rozmyslet, proč do toho jdou a jakou mají motivaci. Jsou to peníze a úspěch? Co když ty však ani první, ani druhý rok nepřichází? Může to být také touha rozhodovat o věcech a svém čase po svém, mít svobodu cestovat nebo se věnovat koníčkům. Je dobré mít v tom jasno hned na začátku, zda i za pět let bude má motivace stále fungovat, uvedené si sepsat a doplnit například motivačními hesly a ty si umístit na viditelné místo,“ upřesňuje Kubíčková.

10. Buďte k sobě upřímní a vůči okolí pokorní

Víc, než cokoli jiného se cení upřímnost. Mluvit otevřeně a nic nezakrývat bychom měli nejen mezi přáteli, ale umět říct věci na rovinu bychom měli i vůči sobě samým. „Před začátkem podnikání doporučuji položit si základní otázku ‚Proč to dělám?‘ Ta se zcela jistě promítne do více rovin, například: Proč nabízím tento produkt nebo právě tyto služby? Proč by je měli moji potenciální zákazníci chtít? Pokud si umím na tyto otázky odpovědět, měl bych si stanovit jasný cíl a cestu, jakou chci tohoto cíle dosáhnout,“ radí David Mencl a dodává: „Je dobré si zároveň uvědomit, že cesta není nikdy jednoduchá, že musím počítat s riziky a komplikacemi a že i při velkém nadšení je potřeba zachovávat chladnou hlavu a být vytrvalý. Vždy se nám vyplatilo staré české pravidlo: Na nikoho se nepovyšuj a před nikým se neponižuj.“

-LiM


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme