Přejít k hlavnímu obsahu
Tipy a triky

Dopravní nápad z Rakouska: tohle účinné bezpečnostní značení využívá optický trik

Josef Mika 24.07.2024
Zdroj: KfV / Martin Winkelbauer

Existují různé experimenty, jak snížit dopravní rizika v kritických úsecích na silnicích. Jedním z nich je zajímavý pokus, při kterém se na silnici malují kruhy nebo elipsy. Ty mají zabránit nehodám.

Kapitoly článku

Ve srovnání s průměrem EU není silniční provoz v České republice příliš bezpečný: podle Besipu se nacházíme až v druhé polovině pořadí evropských zemí, co se týče počtu úmrtí na silnicích na 1 milion obyvatel. Pro zajímavost: nejbezpečnější silnice jsou ve Švédsku a Dánsku, naopak nejhorší statistiky mají dlouhodobě v Bulharsku a Rumunsku.

Jak ukazuje zajímavý nápad ze sousedního Rakouska, vždy je co zlepšovat. Tamní pilotní projekt se v současné době zkouší i v dalších zemích. Cílem je zvýšit bezpečnost motocyklistů pomocí důmyslného triku.

Rakousko to zkouší: dopravní značení pro motocyklisty

Dopravní značení
Elipsy podél křivky zatáčky znázorňují optimální vzdálenost od středu vozovky v levotočivých zatáčkách.
Zdroj: KfV / Martin Winkelbauer

Jednou z nejpostiženějších skupin účastníků silničního provozu jsou řidiči jednostopých motorových vozidel (motocyklů a mopedů). Představují 19 % všech úmrtí na silnicích, a to přesto, že jich jezdí přibližně desetkrát méně než automobilů. To svědčí o nepřiměřeném riziku.

Extrémně nebezpečné jsou pro motocyklisty levotočivé zatáčky: v nich může horní část těla a hlava vyčnívat do dráhy protijedoucích vozidel, zvláště pokud je zatáčka úzká nebo stupňovaná. Na silnicích se špatnou viditelností to může rychle vést ke srážkám s osobními nebo nákladními automobily a k vážným nebo dokonce smrtelným zraněním.

Pomocí jednoduchého triku se rakouským výzkumníkům podařilo počet těchto nehod výrazně snížit: v levotočivých zatáčkách bylo jednoduše podél středové čáry umístěno nové značení jízdních pruhů. Značení má tři podoby:

  • kříže
  • elipsy
  • klikaté čáry (řidiči si je však někdy vykládali jako zóny s omezeným přístupem).

To mají signalizovat ideální vzdálenost od středové čáry. Když motocyklisté jedou podél těchto nových značek, jejich těla již nevyčnívají do dráhy protijedoucím vozidlům. Podle studie bylo díky tomu v osmi testovaných zatáčkách zaznamenáno o 42 % méně nehod s následkem zranění osob.

Značení levotočivých zatáček pro motocyklisty: proč ne všude?

Dopravní značení
Nové dopravní značení není příliš nákladné, může ale zabránit značným škodám.
Zdroj: KfV / Martin Winkelbauer

Martin Winkelbauer z rakouského Úřadu pro bezpečnost silničního provozu (KfV) uvádí, že například po prvním testu (Tulbingerkogel ve Vídeňském lese) tam už nedošlo k žádné vážnější nehodě se zraněním. Přitom náklady na něj činily pouhých 1 000 eur (25 tisíc korun) – na materiál a personál.

Podle Winkelbauera není značení jen vizuální pomůckou pro motocyklisty v zatáčkách, která jim pomáhá najít správnou vzdálenost od středové čáry. Motorkáři také neradi jezdí přes tyto čáry, z nichž některé jsou naneseny v silných vrstvách. Tyto barvy však splňují stejná kritéria přilnavosti jako ostatní značení.

Mohlo by vás zajímat

Bílé kruhy na silnici: úspěšné testy i v dalších zemích

Tento koncept se nyní prosazuje i v dalších evropských zemích. V Německu se v současné době zkoušejí dvě zatáčky, na kterých se používají elipsy. Zkouška probíhá na vyhlídkové silnici v okrese Düren.

Výzkumníci zde dokonce používají metody analýzy založené na umělé inteligenci. První výsledky ukázaly, že dopravní značení skutečně vedlo ke zlepšení. Z vyhodnocení vyplývá, že až 85 procent motocyklistů jelo v bezpečné zóně, což je dvakrát více než dříve. Rovněž došlo k menšímu počtu překročení rychlosti v zatáčkách.

Nové značení se nově objevilo také v Lucembursku a Švýcarsku, i když jen na vybraných místech jako novinka. Pravděpodobně bude ještě nějakou dobu trvat, než se tato koncepce začne používat plošně.

Zdroj: KfV.at


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme