Ve srovnání s průměrem EU není silniční provoz v České republice příliš bezpečný: podle Besipu se nacházíme až v druhé polovině pořadí evropských zemí, co se týče počtu úmrtí na silnicích na 1 milion obyvatel. Pro zajímavost: nejbezpečnější silnice jsou ve Švédsku a Dánsku, naopak nejhorší statistiky mají dlouhodobě v Bulharsku a Rumunsku.
Jak ukazuje zajímavý nápad ze sousedního Rakouska, vždy je co zlepšovat. Tamní pilotní projekt se v současné době zkouší i v dalších zemích. Cílem je zvýšit bezpečnost motocyklistů pomocí důmyslného triku.
Rakousko to zkouší: dopravní značení pro motocyklisty
Jednou z nejpostiženějších skupin účastníků silničního provozu jsou řidiči jednostopých motorových vozidel (motocyklů a mopedů). Představují 19 % všech úmrtí na silnicích, a to přesto, že jich jezdí přibližně desetkrát méně než automobilů. To svědčí o nepřiměřeném riziku.
Extrémně nebezpečné jsou pro motocyklisty levotočivé zatáčky: v nich může horní část těla a hlava vyčnívat do dráhy protijedoucích vozidel, zvláště pokud je zatáčka úzká nebo stupňovaná. Na silnicích se špatnou viditelností to může rychle vést ke srážkám s osobními nebo nákladními automobily a k vážným nebo dokonce smrtelným zraněním.
Pomocí jednoduchého triku se rakouským výzkumníkům podařilo počet těchto nehod výrazně snížit: v levotočivých zatáčkách bylo jednoduše podél středové čáry umístěno nové značení jízdních pruhů. Značení má tři podoby:
- kříže
- elipsy
- klikaté čáry (řidiči si je však někdy vykládali jako zóny s omezeným přístupem).
To mají signalizovat ideální vzdálenost od středové čáry. Když motocyklisté jedou podél těchto nových značek, jejich těla již nevyčnívají do dráhy protijedoucím vozidlům. Podle studie bylo díky tomu v osmi testovaných zatáčkách zaznamenáno o 42 % méně nehod s následkem zranění osob.
Značení levotočivých zatáček pro motocyklisty: proč ne všude?
Martin Winkelbauer z rakouského Úřadu pro bezpečnost silničního provozu (KfV) uvádí, že například po prvním testu (Tulbingerkogel ve Vídeňském lese) tam už nedošlo k žádné vážnější nehodě se zraněním. Přitom náklady na něj činily pouhých 1 000 eur (25 tisíc korun) – na materiál a personál.
Podle Winkelbauera není značení jen vizuální pomůckou pro motocyklisty v zatáčkách, která jim pomáhá najít správnou vzdálenost od středové čáry. Motorkáři také neradi jezdí přes tyto čáry, z nichž některé jsou naneseny v silných vrstvách. Tyto barvy však splňují stejná kritéria přilnavosti jako ostatní značení.
Bílé kruhy na silnici: úspěšné testy i v dalších zemích
Tento koncept se nyní prosazuje i v dalších evropských zemích. V Německu se v současné době zkoušejí dvě zatáčky, na kterých se používají elipsy. Zkouška probíhá na vyhlídkové silnici v okrese Düren.
Výzkumníci zde dokonce používají metody analýzy založené na umělé inteligenci. První výsledky ukázaly, že dopravní značení skutečně vedlo ke zlepšení. Z vyhodnocení vyplývá, že až 85 procent motocyklistů jelo v bezpečné zóně, což je dvakrát více než dříve. Rovněž došlo k menšímu počtu překročení rychlosti v zatáčkách.
Nové značení se nově objevilo také v Lucembursku a Švýcarsku, i když jen na vybraných místech jako novinka. Pravděpodobně bude ještě nějakou dobu trvat, než se tato koncepce začne používat plošně.
Zdroj: KfV.at