Evropská komise prověřuje platformu X (dříve Twitter) Elona Muska. Vyšetřování se týká algoritmů, které určují, jaký obsah se jednotlivým uživatelům zobrazuje. Komise chce získat přístup k interním dokumentům, aby lépe pochopila, jak tyto algoritmy fungují.
Bruselský orgán nařídil síti X, aby zajistila všechny relevantní údaje o těchto algoritmech (i o jejich změnách) a zachovala je v nezměněné podobě. X proto nesmí tyto údaje měnit ani mazat. Komise dále požádala o přístup ke komerčním rozhraním API platformy, aby její odborníci mohli moderování obsahu analyzovat.
Podle mluvčího Komise "tento krok nesouvisí s jakýmikoliv politickými úvahami nebo nedávnými událostmi", a to navzdory aktuálním obavám z politického vměšování ze strany Elona Muska. Miliardář, který společnost X oficiálně získal v říjnu 2022, například v nadcházejících německých volbách (budou se konat 23. února) otevřeně podporuje krajně pravicové kandidáty.
Změny pro uživatele?
Algoritmy obecně hrají na sociálních sítích rozhodující roli v tom, jaký obsah se nám zobrazuje. Například pro TikTok jsou naprosto klíčové a stojí za obrovským úspěchem čínské sítě. Ovlivňují, které zprávy, příspěvky a reklamy se nám zobrazují. EU chce nyní zjistit, zda mohou mít algoritmy sítě X negativní dopady, například na šíření dezinformací nebo nenávistných zpráv.
Pokud Evropská komise shledá, že platforma X jedná v rozporu s DSA (evropské Nařízení o digitálních službách, které má chránit spotřebitele a jejich základní práva v online prostředí), mohla by čelit vysokým pokutám. Za nedodržení příkazů regulačních orgánů mohou být společnosti pokutovány až do výše 6 % svých celosvětových ročních příjmů. V případě poskytnutí nesprávných, neúplných nebo zavádějících informací a neumožnění kontroly představuje pokuta maximálně 1 % celosvětového obratu.
Pro nás jako uživatele to zatím neznamená žádné přímé změny. Z dlouhodobého hlediska by však vyšetřování EU mohlo vést k tomu, že platformy, jako je X, budou muset jednat transparentněji a přizpůsobit své algoritmy tak, aby uživatelé měli větší kontrolu nad zobrazovaným obsahem.