Na konci roku 2022 koupil Elon Musk službu krátkých zpráv Twitter za více než 44 miliard dolarů. Od té doby se změnil nejen její název: počet zaměstnanců se snížil z necelých 8 000 na přibližně 1 500.
Trvalý pokles
Před změnou majitele pocházelo až 90 % příjmů Twitteru z reklamy. Aby Musk posílil svůj hospodářský výsledek, hledal nové zdroje příjmů, včetně vytvoření nových úrovní předplatného a účtování 8 dolarů měsíčně za ověřený účet (blue check).
Twitter také obnovil tisíce účtů, které byly dříve zakázány, mnohé z nich kvůli politicky extremistickým a nenávistným příspěvkům. Situaci nevylepšilo ani rozhodnutí rozpustit Radu pro důvěru a bezpečnost Twitteru (Trust and Safety Council), neplacený poradní výbor složený ze stovky nezávislých občanských, lidskoprávních a dalších organizací. A letos v září Musk propustil také polovinu zbývajících zaměstnanců v oddělení moderování obsahu, informoval o tom server The Information. Twitter těmito kroky začal ztrácet svou pozici zdroje přesných a důvěryhodných zpráv a informací.
To se ukázalo jako problém pro inzerenty. Řada největších inzerentů Twitteru z minulých let nově svou inzerci na Twitteru/X buď omezila, nebo přestala inzerovat úplně. Byly mezi nimi automobilky VW, General Motors, Ford, firmy jako Heineken, Nestlé, Coca-Cola nebo Mars.
Ustojí X kroky svého majitele?
V uplynulém měsíci nasadil Elon Musk svému „vstřícnému“ chování k inzerentům korunu. 15. listopadu podpořil antisemitskou konspirační teorii, čímž vyvolal další bouři. Desítky obchodníků – držitelů blue check – buď odstoupily, nebo pozastavily své reklamní závazky. Objevilo se několik zpráv, které uváděly takové klíčové společnosti jako jsou Apple, IBM, Coca-Cola, Uber, Airbnb, Jack-in-Box, Ubisoft, Expedia, Fox Sports, Netflix, Disney, Sony Pictures, Universal a Warner Bros.
A Elon Musk aktuálně firmám, které přestaly inzerovat v reakci na jeho podporu antisemitského obsahu vzkázal, ať jdou někam. Použil prý několikrát výraz „fuck you“.
Německé firmy opouštějí X
Některé společnosti nejen že ukončují inzerci na X, ale stahují se ze sítě úplně. Sony v listopadu oznámila, že na jejich nejnovějších herních konzolích PlayStation 4 a 5 nebude už nadále fungovat integrace se sítí X. Na PS5/PS4 už nepůjde zobrazit jakýkoli obsah zveřejněný na X a ani naopak nepůjde zveřejňovat obsah na X přímo z PS5/PS4.
Úmysl uzavřít svůj kanál na X dala najevo i známá německá zásilková společnost Otto. Oznámil to generální ředitel společnosti Otto.de Marc Opelt v příspěvku na síti LinkedIn, kde tento krok vysvětlil tím, že se od této platformy odvrací stále více zákazníků.
Více než 30 000 sledujících nyní na kanálu zásilkové společnosti vidí černý profilový obrázek a černý banner. V popisu stojí: „V Hamburku se loučíme! Na X již nejsme aktivní.“
A konkrétně v Německu jsou i další: například maloobchodní společnost Aldi Nord oznámila, že službu opustí do začátku roku 2024. Firmy kritizují především skutečnost, že na X téměř neexistuje moderování. Nenávistné a rasistické projevy si znovu a znovu nacházejí cestu na internet.
X jen na hraní?
I přes negativní vývoj kolem sítě X je Elon Musk podle časopisu Forbes stále nejbohatším člověkem na světě s majetkem kolem 250 miliard dolarů. Vedle Tesly a X je Musk také CEO s majetkovým podílem ve společnosti SpaceX, která vyrábí kosmické lodě. A aktuálně se pokouší rozjet ve velkém stylu společnosti xAI, která se zabývá umělou inteligencí.
Zdroj: The Information, Forbes