Jarní krajina je velmi barevná a všechno to pučení vypadá skvěle na pozadí modré oblohy. Chcete-li dosáhnout opravdu sytých barev – především u oblohy – použijte polarizační filtr. Hledejte symetrické tvary a neobvyklé úhly pohledu, jako třeba řady husté zelené vegetace nebo pohled mezi květy stromu, hustou trávu a podobně.
- Zkuste své snímky orámovat větvemi, dveřními rámy, viadukty, okenicemi apod., jako je vidět na fotografii kozy za plotem.
- Pokud máte k dispozici širokoúhlý objektiv, proberte jej ze zimního spánku abyste mohli do obrazu krajiny v dálce začlenit i popředí.
- Nezapomeňte pracovat také s hloubkou ostrosti (na zrcadlovkách režim A – aperture neboli clona). Aby bylo vše na fotce krajiny ostré, použijte vyšší clonové číslo jako f/11 nebo f/22.
- Dny se konečně prodlužují, využijte toho! Při východu slunce je vzduch čistší a díky tomu, že se v tomto období velmi liší noční a denní teploty, fotoaparát zachycuje barvy velmi odlišně brzy ráno a pozdě odpoledne oproti zbytku dne. Ráno a podvečer jsou pro focení ideální.
- Mlha a rosa mohou být velmi zajímavé. Zkuste se dostat do vyšších poloh – vrcholky hor a kopců jsou perfektním místem, poskytnou vám úžasný pohled na údolí, ve kterých se může ranní mlha držet jako v misce.
- Také zde může pomoci polarizační filtr a pamatujte na to, že mlha se chová jako softbox, takže může snížit kontrast okolí, a to znamená nutnost delšího času expozice. Laicky tedy nižší číslo za lomítkem, např. 1/250s. Proto můžete potřebovat stativ, aby byl fotoaparát po dobu expozice nehybný a obraz se nerozmazal.
- Přestože dny se prodlužují, slunce je stále na obloze nízko, což může způsobit silné protisvětlo. Proto v tomto období raději nefotografujte lidi se sluncem v zádech, ale spíše se sluncem ze strany, i když stále mírně v pozadí. Nebo můžete využít hry stínů v slunečním světle dopadajícím na focenou osobu zepředu.
- U portrétů využijte malou hloubku ostrosti, tedy nízké clonové číslo (hodnota f, například f/2,8) abyste docílili rozostření pozadí (efekt zvaný bokeh), díky čemuž vynikne důležitý objekt v popředí focené scény. V režimu priority clony navíc díky tomu zrcadlovka automaticky zvolí vyšší rychlost závěrky a předejte tak roztřesení obrazu, pokud je světla méně. Nebojte se ale porušit portrétní konvence a například zaostřit právě na jiný objekt v popředí a figuru člověka využít jako rozostřené pozadí.
- Mobil je na efekt bokeh krátký, ale zároveň nepotřebujete zrcadlovku za desetitisíce. Velmi dobře dostupná i začátečníkům je zrcadlovka Nikon D3400 za cenu okolo 15 000 Kč dle prodejce (se základním objektivem 18-55 mm). Tenhle stroj má navíc velký obrazový snímač formátu DX s 24,2 milionu pixelů, takže poskytuje vynikající výsledky za nízké hladiny osvětlení. Společně s objektivem NIKKOR dosahuje tvůrčím způsobem rozmazaného pozadí. K dispozici je Režim průvodce, který pomáhá s rozvíjením fotografických zkušeností, zatímco baterie s vysokou kapacitou zaručuje, že je fotoaparát D3400 vždy připraven k plnému provozu.
- Zkuste fotit portrét ve stínu stromu a použijte k prosvětlení scény blesk. Ten sice nedělá nic hezkého v interiéru, ale při venkovním focení může být skvělým pomocníkem. Vyzkoušejte, zda vám stačí vestavěný blesk a pokud ne, volte pro začátek některý cenově dostupný externí blesk. Pro fotoaparáty Nikon je dobrou volbou začátečníka například Nikon SB-300 za cenu okolo 3 700 Kč.
- Zvířata jsou většinou v pohybu, proto jednoznačně volíme režim priority času (S – shutter neboli závěrka). Hodnotu času nastavujeme podle toho, zda chceme pohyb „zmrazit“ (například 1/150s) nebo naopak dosáhnout rozmazání pohybujícího se objektu (například 1/60s). Čím blíže se dostanete, tím lépe, ale u většiny zvířat ve volné přírodě se neobejdete bez kvalitního zoomového objektivu.
- Foťte se zoomem nastaveným na širší ohnisko, tedy s menším přiblížením. U rychle se pohybujících objektů se scéna mění rychle a není většího zklamání než správně exponovaný záběr s perfektí ostrostí letícího ptáka, kterému chybí v obraze část křídla, nohy či dokonce hlavy. Vždy je lépe provést dodatečný výřez v počítači a tím zvíře zvětšit než smazat jinak dobrý snímek. „Snažte se zvíře fotoaparátem sledovat v určitém úseku a pomocí sériového snímání pořídit více záběrů pro následný výběr toho nejlepšího. V případě fotografování přes hledáček doporučuji nezavírat druhé oko a bedlivě sledovat scénu v okolí,“ popisuje metodu zvanou panning fotograf a lektor Michael Jurák z Nikon školy.
- Při focení rostlin a květů zkuste hledat rytmicky se opakující vzory a pohrajte si s abstrakcí.
- Nebojte se také zakleknout a snížit foťák na úroveň foceného objektu a můžete také vyzkoušet širokoúhlý objektiv a velmi nízkou hloubku ostrosti. Zajímavých fotografií však můžete dosáhnout také s objektivy s pevným ohniskem. Například fotografie drobných modrých sasanek v listí byla pořízena objektivem Nikkor 50 mm, který se běžněji používá pro portréty. Fotograf použil velmi malou clonu f/1,8 a čas 1/640s.
- Květiny i jiné průsvitné objekty vypadají skvěle také se slunečním světlem v pozadí, když jsou jemné části prozářeny procházejícím sluncem. Dávejte ale pozor na podexponování objektu v popředí (kdy je příliš tmavý). V takovém případě budete možná potřebovat použít kompenzaci expozice +1 nebo +2.