Přejít k hlavnímu obsahu

Honda a NASA dosahují průlomu ve vývoji baterií

redakce 16.12.2018
info ikonka
Zdroj:

Výzkumné týmy Kalifornského technologického institutu, kosmické agentury NASA a firmy Honda společně vyvinuly baterii, která kromě vyšší energetické hustoty vykazuje také lepší přijatelnost pro životní prostředí, než dosavadní akumulátory.

Vědci Kalifornského technologického institutu (Caltech), Jet Propulsion Laboratory NASA, společně s výzkumníky institutu Honda Research vyvinuli nový chemický základ pro baterie, který ve srovnání se současnými technologiemi umožní použití materiálů s až desetkrát vyšší energetickou hustotou. Kromě toho se technologie bude lépe snášet se životním prostředím. Průlom konkrétně spočívá ve skutečnosti, že se podařilo tzv. Fluorid-Iontové baterie (FIB) provozovat při pokojové teplotě. Vědci zveřejnili výsledky výzkumu v časopisu Science.

„Fluorid-Iontové baterie nabízejí velmi slibnou technologii s až desetkrát vyšší energetickou hustotou než v současnosti dostupné lithiové baterie,“ uvádí v tiskové zprávě Christopher Brooks, šéf výzkumníků institutu Honda Research. „Oproti lithium-iontovým bateriím zde není bezpečnostní riziko kvůli přehřátí. Produkce základní látky pro FIB je také podstatně přátelštější k životnímu prostředí, než extrakce lithia a kobaltu,“ objasňuje Brooks.

FIB zatím fungovaly jen nad 150 stupňů

V současnosti musí být fluoridové baterie provozovány při teplotách nad 150 stupňů Celsia, kvůli vodivosti elektrolytu. Pro použití ve smartphonech či elektromobilech výzkumný tým vypracoval metodu pro výrobu elektrochemické fluorid-iontové baterie, která může být provozována i při pokojové teplotě. Průlom se podařil díky vytvoření chemicky stabilního, tekutého elektrolytu s lepší schopností vodivosti iontů a s vyšším provozním napětím. V kombinaci s katodou s tzv. core-shell-nanostrukturou z mědi, lanthanu a fluoru nyní vědci demonstrovali elektrochemické cykly při pokojové teplotě.

[email protected]


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme