Chip 11/2020: Před volbami v USA se Facebook ocitá v křížové palbě. Protože síť dělá příliš málo, aby dokázala čelit nenávistným projevům, je terčem kritiky ze všech stran. Kampaň „Stop Hate for Profit“, zahájená v USA, vyzývá Facebook, aby konečně přijal konkrétní opatření na ochranu občanských práv svých uživatelů. Více než tisíc velkých i malých společností na výzvu „Stop Hate for Profit“ zareagovalo a dočasně své reklamní kampaně na Facebooku zastavilo. Zapojeny jsou americké korporace jako Ford a Coca-Cola, ale také řada evropských společností od SAP přes Adidas až po výrobce léků Bayer.
Více než 1 000 firem hrozí Facebooku trvalým ukončením reklamy na jeho platformě, pokud společnost nakonec nepodnikne rozhodná opatření proti nenávistným projevům a falešným zprávám. | zdroj: stophateforprofit.org
Zdá se však, že Zuckerbergova strategie je zaměřena na stylizaci Facebooku jako oběti cizích politických ambicí. Podle něj je jeho platformě přisuzována přehnaná politická role. Nicméně je stále možné, že to bude právě tato největší sociální síť, která spolurozhodne, kdo se letos na podzim přestěhuje do Bílého domu. Kdo má rozhodovat o cenzuře na Facebooku a jak by se měl Facebook chovat, aby nevzbuzoval takové emoce? A je vůbec ještě možné Facebook kontrolovat? A jsme za tento vývoj my jako uživatelé spoluzodpovědní? Na všechny tyto otázky se vám pokusíme odpovědět v úvodním článku v listopadovém Chipu. V prodeji od 21. října.