Přejít k hlavnímu obsahu

Internetovým Davidem pro rok 2010 je Twitter

redakce 18.11.2010
info ikonka
Zdroj:

Donedávna malá firmička, provozující službu, která neměla skoro žádné funkce, na serverech, které co chvíli nezvládaly nápor…

Obrázek odebrán. Evan Williams hostem Johna Battella

Twitter je dosud menší než Facebook, ale roste rychleji; roste vlastně nejrychleji ze všech služeb, které něco znamenají. V září měl 175 miliónů uživatelských účtů a jeho užívání se šíří celým světem. Založen byl roku 2006, ale teprve letos se dramaticky proměnil. Evan Williams, spoluzakladatel, byl ve středu příznačně závěrečným hostem každoročního Web 2.0 Summit v San Franciscu. To nejlepší na konec.

Twitter byl dlouho firmou velice malou, jen s desítkami zaměstnanců; ani nyní není se třemi stovkami lidí obrovský. Po většinu své existence se musil soustředit hlavně na budování a „škálování“ infrastruktury — objemem rostl vždy výrazně, třebaže ve vlnách, a výpadky serverů byly na denním pořádku; sama služba přitom zůstávala na úrovni nejskrovnější myslitelné; poskytovala jen nezbytné funkce, jen občas nepatrně vylepšované; a pak API, skrze které se na Twitter nabalil celý „ekosystém“ aplikací poskytujících to, co Twitter neuměl. A nikdo nechápal, jak chce Twitter jednou vydělávat…

Teprve letos si ve firmě našli čas a prostředky zaměřit se na to, jak služba vypadá a jak na lidi působí. Začali mobilními klienty a mimo jiné koupili Tweetie, z níž udělali oficiální aplikaci pro iPhone; pak se zaměřili na pořádnou předělávku webu, a také na příjmy.

Vše se podařilo výtečně. Nový web podnítil další vlnu růstu a peníze od inzerentů za sponsorované (promoted) tweety a trendy jen tečou: až sto tisíc dolarů za jeden promoted trend denně. Twitter pracuje teprve asi se čtyřicítkou inzerentů, ale jen do konce roku jich má být několik set. Zájem o inzerci vysoce převyšuje možnosti obchodního oddělení, které se musí rychle rozrůst…

A pořád je to teprve začátek…

Přáním Evana Williamse na blízkou budoucnost je zlepšení relevance — hodnoty toho, co Twitter uživateli předkládá, aniž by ho omezoval v počtu zdrojů, které může sledovat; chce uživateli poskytovat vysokou „návratnost pozornosti“. Bude to vyžadovat vyhodnocování relevance v reálném čase…

Prozatím doplnil vyhledávání o „top tweets“, a uznání sklízí za to, jakým způsobem nabízí v pravém panelu, koho ještě sledovat. Aby dokázal řadit pro uživatele zajímavé a relevantní tweety navrch v rámci timeline, to ho teprve čeká.

Twitter je sice počtem uživatelů dosud menší než Facebook, ale má proti němu jednu zásadní výhodu (již Facebook nejspíše tiše závidí): Twitter se vyvinul tak, že naprostá většina jeho uživatelů na něj píše veřejně. Nemusí — mohli by své kanály uzamknout — ale nečiní tak. Skoro celý obsah Twitteru je veřejný, je to neustávající globální tok nejrůznějších sdělení — a zlatý důl, ve kterém se ještě ani nezačalo kopat…

Analytické a marketingové společnosti se na ta data jen třesou (ač jsou veřejná, hromadně a komerčně je nelze získávat bez licence), a že by Twitter, Inc., jejich zájem sám nezvládl a nechce se o to starat, dohodl se s firmou Gnip, že ta bude data k analýze přeprodávat.

Facebook vlastní sociální graf — kdo se s kým přátelí; ten Twitteru chybí, sledování někoho na Twitteru neznamená více než jen zájem o jeho tweety. Facebooku se však do vydělávání peněz neustále plete soukromí uživatelů, kolem něhož musí našlapovat složitě a opatrně. Většina uživatelů Twitteru žádné soukromí neudržuje, takže není co řešit.

Evan Williams je přesvědčen, že otevřený tok informací činí svět lepším místem. Oproti Marku Zuckerbergovi má štěstí, že k otevřenosti nemusí uživatele tlačit nebo přesvědčovat — sami tak Twitteru užívají nadšeně a dobrovolně.


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme