Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Jak funguje autonomní řízení Tesla FSD: příliš lichotivá hodnocení prozatím nejsou

Jiří Palyza 10.11.2020

Vybraným testovacím řidičům ve Spojených státech společnost Tesla dodala beta verzi plně autonomního řízení (FSD). Dosavadní reakce jsou smíšené: zatímco někteří testeři jsou novými schopnostmi autopilota nadšeni, jiní se vzhledem ke zcela špatnému odhadu situací dostávají do vysloveně nebezpečných situací.

Funci autopilota u svých elektromobilů, známou jako "Full Self Driving" (FSD), šéf Tesly, Elon Musk, už nějakou dobu prosazuje. Vozidla Tesla byla schopná v dopravním provozu automaticky provádět doposud pouze menší úkony: například samostatně se rozjet v případě, kdy se na semaforu objevila zelená, nebo automaticky sledovat jízdní pruh na dálnici. Už těmito funkcemi Tesla byla v předstihu před ostatními výrobci automobilů.

Malé skupině nadšenců pro vozy Tesla nyní výrobce zpřístupnil beta verzi svého softwaru FSD. Jde o verzi, kdy ještě software není zcela dokončen, ale už byl vydán do testovací fáze. Reakce testerů, kteří si novou funkci užívali, kolísaly mezi nadšením a zděšením.

Mezitím už testeři také umístili několik hodin natočených videí na video platformu You Tube, čeho si všiml a vyhodnotil americký zpravodajský portál CNN.

| Zdroj: James Locke/YouTube

Někteří testeři jsou schopnostmi technologie "Full Self Driving" velmi ohromeni. S pozitivními reakcemi se ale také mísí kritika: v některých případech je autopilot z pohledu řidiče jednoduše příliš opatrný. Jiná videa také zobrazují nebezpečné situace, které se zdají být výsledkem nedostatečného anebo nesprávného vyhodnocení aktuálního stavu dopravy.

| Zdroj: Brandonee916/YouTube

"Odbočit doleva. No tak. Co to děláš?" Tak komentoval jeden ze frustrovaných majitelů Tesly svou cestu, kterou natáčel a minulý týden také zveřejnil na You Tube. Podle videa trvá autopilotu změna jízdního pruhu poměrně dlouho. "Přísahám, že nejsem opilý, opravdu nejsem opilý, to dělá moje auto", řekl vyděšeně youtuber.

Objevilo se i pár opravdu nebezpečných situací. Jeden z beta testerů, Brandon McGowen, zveřejnil videa, jak jeho Tesla téměř sjela ze silnice nebo narazila do středních svodidel. A McGowen není jediným řidičem, který tvrdí, že se při testování softwaru dostali do nebezpečných situací. Beta testeři Zeb Hallock, James Locke, Rafael Santoni, Kim Paquette a youtuber, který má přezdívku "Tesla Raj", ti všichni reportují problémy při používání softwaru. Videa prověřená týmem CNN Business obsahují mimo jiné záběry průjezdu křižovatky na červenou, zastavení daleko před křižovatkou, opomenutí zatáček, odbočování ve špatném jízdním pruhu a příliš rychlé průjezdy zpomalovacích retardérů. 

teslacharts

Příspěvek uživatele @TESLAcharts zobrazuje průjezd křižovatkou a řazení do jízdních pruhů. | Zdroj: TESLACharts/Twitter

Ostatní testeři jsou ale touto aktualizací nadšeni. Uživatel twitterového účtu s názvem "Tesla Owners Silicon Valley" kontaktuje přímo šéfa Tesly, Elona Muska, a uvádí, že update se projevuje "desetkrát lépe, než předchozí verze" a ptá se, jak se toho povedlo Tesle dosáhnout. Musk na Tweet odpovídá: "Primárně software vyhodnocujeme z pohledu počtu nutných zásahů. Tento update vyřešil několik problémů, což mělo za následek asi o třetinu méně korekcí." Mnoho vylepšení ale spočívá spíše v opravě hloupých chyb, než ve velkých objevitelských řešeních. Podle mých zkušeností to platí pro většinu beta verzí."

elontwitter

Elon Musk odpovídá na svém Twitterovém účtu na hodnocení uživatele. | Zdroj: Twitter/Elon Musk

V dalším ze svých tweetů Musk oznámil, že v budoucnu by Tesla chtěla bezdrátově poskytovat aktualizace funkcí FSD každých pět až deset dnů. Data, která nyní dostává od svých beta testerů, jsou pro výrobce velmi cenná. 

Přestože funkce FSD zdaleka ještě není vhodná pro nasazení do sériové výroby, nechává si za ní Musk velmi dobře zaplatit. Tato možnost je k dispozici při nákupu Tesly od roku 2016. Mezitím se však její cena zvýšila ze tří na osm tisíc USD (na začátku tohoto roku) až k deseti tisícům USD z minulého týdne.

Na samotném automobilu se zakoupením funkce nemění nic. Všechny současné vozy Tesla jsou nezbytnými kamerami a senzory už vybaveny. Potřebný software a odpovídající aktualizace obdrží ale jen ti zákazníci, kteří zaplatí příplatek.

mohlo by vás také zajímat: elon musk odhaluje další produktový trhák tesly a není to auto


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme