Ověřujte identitu
Prvním pravidlem je vždy a za každých okolností si ověřujte identitu lidí na druhé straně. Pokud pojmete podezření, že je hovor zvláštní, nebo že se rovnou jedná o podvodníky, ověřte identitu na druhé straně.
Žádejte jméno, příjmení, pozici a pokud jste dostatečně kreativní, můžete se například doptat z jakého oddělení vám je voláno. Myslete přitom na to, že bankovní společnosti, logistické společnosti a další subjekty svým zákazníkům takřka nikdy nevolají.
Podle Michaela Zerny ze společnosti Zerna.io slouží v současnosti coby velká studnice nápadů pro podvodníky sociální sítě. Šmejdi odtud mohou sbírat data pro falešné či syntetické hlasy, ty následně využívají k obtěžování běžných uživatelů.
Tajný kód pro vaše blízké
Může to znít bizarně, ale kvalita syntetických hlasů je dnes na poměrně vysoké úrovni a kdekdo by skutečně nemusel rozeznat, zdali s ním hovoří jeho vnuk či synovec, anebo podvodník.
Pro tyto účely radí expert Zerna, abyste si se svými blízkými vybrali nějaké heslo, které si řeknete, abyste zjistili, že hovoříte spolu. Anebo se zeptejte na něco, co ví jen a pouze vaše blízká osoba.
„Z technického hlediska je obtížné rozpoznat hlas generovaný umělou inteligencí, ale vodítkem může být mezera v konverzaci nebo nepřirozenost dialogu,“ říká kyberexpert Michael Zerna.
Bazírujte na detailu
Umělá inteligence je dle Zerny využívána také při tvorbě phishingových kampaní a textů, které vám přijdou do SMSky, chatu nebo e-mailu. Podvodníci využívají generativní nástroje AI pro vytváření uvěřitelnějších podvodů.
Mějte se tedy více na pozoru a dbejte na malé detaily. Představte si, že vstoupíte na podvodnou stránku: sledujte možné překlepy, slohovou stránku textu, kam vedou jednotlivé odkazy a pak také celkové znění URL adresy. To je totiž prvek, který ještě podvodníci nedokážou naplno zneužít na svou stranu.
Zdroj: Chip.de, Berliner Zeitung, Golem