Od července 2022 platí nařízení, které opravňuje uživatele výslovně nedat souhlas s kontaktováním za účelem prodeje. Operátor v takovém případě vaše číslo vyjme z otevřeného seznamu a telemarketéři jasně uvidí, že si nepřejete, aby vás kontaktovali.
Nesouhlas s nabídkami po telefonu řešíte výhradně s vaším poskytovatelem služeb, tedy mobilním operátorem. Na zákaznické lince je ideální uvést telefonní číslo marketingového volající, firmu, za kterou volá a pořídit si snímek obrazovky. Jakmile obchodní subjekt nebude nesouhlas respektovat a bude vás dále otravovat, přichází na řadu stížnost na ČTÚ.
První pokuta pro navolávače
Zákon totiž ukládá Úřadu možnost udělovat za nerespektování zmíněného nařízení pokuty. A od července 2022, kdy bylo nařízení zavedeno, již byla udělena první pokuta, i když v tuto chvíli nepravomocně.
ČTÚ informovalo o tom, že kvůli minimálně 21dílčím útokům muselo po tomto opatření sáhnout. „V závěru roku byla jednomu subjektu pro spáchání přestupku spočívajícího v obtěžování marketingovou reklamou uložena pokuta ve výši 420 000 Kč,“ uvedla pro redakci iDNES.cz Tereza Meravá z tiskového oddělení Českého telekomunikačního úřadu. O jakou firmu jde však médiím Úřad nesdělil.
Právě výše pokuty je jedním z prostředků, jak chce ČTÚ dosáhnout nastolení férového přístupu mezi telefonisty a spotřebiteli. A stížností prý bylo od léta loňského roku několik desítek. Uživatelé si stěžovali na to, že jim volají ohledně prodeje krmiv pro domácí mazlíčky (i když žádné nemáte), energií nebo investičních příležitostí. Obecně však lze říct, že jde o značně zastaralý způsob marketingu.
Zdroj: Český telekomunikační úřad, iDNES