Americká automobilka Ford si podala patentovou přihlášku, která by mohla mít dalekosáhlé důsledky pro silniční dopravu. Společnost v ní popisuje systém, který by mohl proměnit každé auto v mobilní rychlostní radar a zachytit ostatní účastníky silničního provozu, kteří překračují rychlost.
Překročení rychlosti by pak mohlo být automaticky hlášeno úřadům. To vyvolává důležité otázky týkající se průběžného sledování a ochrany osobních dat. Pro motoristy však máme i dobrou zprávu.
Patent automobilky Ford mění vozy na mobilní rychlostní radary
Patent s číslem US20240239352A1 ve skutečnosti pochází už z ledna 2023, ale Úřad pro patenty a ochranné známky Spojených států (United States Patent and Trademark Office) jej zveřejnil až v červenci 2024. Tento návrh ukazuje schéma a popis, jak přesně by systém mohl fungovat.
Systém pomocí palubních kamer rozpozná, zda aktuální rychlostní limit nepřekročil jiný řidič. Přinejmenším teoreticky se tak každé auto stává udavačem.
Alespoň jedna dobrá zpráva i pro řidiče: jak Ford upřesnil pro Motor Authority, tato technologie je určena speciálně pro policejní vozidla, jichž je Ford v USA dvorním dodavatelem. Mohlo by to zjednodušit práci policie a ušetřit jí pracovní síly.
Patent zároveň ale výslovně nevylučuje ani jeho použití v soukromých vozidlech. Je otázkou, do jaké míry by bylo možné takový systém rychlostních radarů instalovat do automobilů. V každém případě by pro to nejprve musel být vytvořen právní základ.
Ford se také pokusil patentovat tzv. noční jízdní režim (night drive mode), který by omezil rychlost vozidla v noci pro všechny. Ford pravidelně podává patentové přihlášky na nové technologie v automobilech, z nichž ne všechny se dostanou do výroby.
Ne každý patent je realizován (naštěstí)
Mnoho výrobců žádá o patenty na technologie, které se však nemusí nutně realizovat. Někdy jde prostě o to, aby se konkurenci postavily do cesty překážky nebo aby podavatel vydělal peníze, pokud podobná řešení bude chtít zavést někdo jiný. Také dodatečné náklady na mobilní systém radarů na měření rychlosti nedávají pro koncové zákazníky smysl, aby si jej pořizovali. Je proto zatím velmi nepravděpodobné, že by Ford instaloval takto složité systémy do běžných automobilů.
Zdroj: Motor Authority, PatentGuru