Jakkoliv je F-35 skutečně v současné době asi nejlepší stíhačka, tak jen do té doby, než ji uzemní nějaká nová závada. Projekt provázejí od úplného začátku a kupodivu se stále nedaří všechny vyřešit.
Softwarové nedostatky
První problémy byly se softwarem, a to zhruba mezi roky 2015 - 2017. F-35 Lightning II je samozřejmě v maximální možné míře digitalizovaný stroj a není to ani tak létající počítač, jako spíše létající server. Zvládá toho opravdu hodně, od prostředků digitálního boje, až po řízení přidružených bojových systémů a v reálném čase umí předávat tuny informací dalším spojeneckým jednotkám. Zpočátku to však vypadalo spíše jako rané verze nových Windows, protože nastávaly neočekávané pády systému, jeho nefunkčnost a zkrátka věci, jež uprostřed boje asi úplně zažít nechcete.
F-35 Lightning II je skvělý, ale má své problémy / Zdroj: Pxhere
Problém by i se systémem ALIS (Autonomic Logistics Information System), který měl řešit plánování operací na logistické úrovni. ALIS sleduje stav všech možných součástek, komponent a systémů a má za úkol včas upozornit, když se blíží na limit opotřebení. Jenže ani to nefungovalo jak mělo a trvalo několik let, než vývojáři problém vyřešili. ALIS totiž například nehlásil, co měl, neřešil komponenty, jejichž životnost už skončila a namísto toho nutil mechaniky do výměny součástek, které zrovna namontovali.
Nebezpečné katapulty
Výše uvedené už je naštěstí, zdá se, minulostí. Jenže pak přišly problematické katapultáže. Jak ukázala nehoda v Japonsku, tak ne vždy pyropatrony zafungují, takže se superdrahým strojem může letectvo přijít i o pilota. A když už se podařilo pyropatrony odpálit, tak se většinou sedačka při katapultáži nakloní dozadu, aby při vystřelení padáku došlo k prudkému škubnutí s hlavou katapultovaného. Hrozilo riziko poškození krční páteře, ba dokonce i smrti. Pilot si vlastně mohl gratulovat, když katapultáž přežil. Ti, kteří měli pod 65 kilogramů, nesměli s F-35 Lightning II létat, protože měli příliš subtilní postavu a riziko smrti nebo vážného poranění bylo u nich při katapultáži příliš vysoké.
Problém se sedačkami se ovšem v současné době vrátil – přišlo se na to, že některé pyropatrony jsou prázdné a chybí v nich prachová slož. Odpálení sedadla je tedy buď nemožné, nebo extrémně nebezpečné. Závady byla sice ve výrobě, kdy evidentně nedošlo k naplnění všech patron, ale F-35 Lightning II to opět uzemnilo.
Nekonečný příběh – motory
Samostatnou kapitolou jsou motory. F-35 mají nejvýkonnější motor (F135) ve své kategorii, což je ale vykoupeno značnou servisní náročností. Bohužel jsou trochu trable s dodávkami náhradních dílů. Firma Pratt&Whitney holt nestíhá vyrábět jednak nové motory a už vůbec ne díly pro ty stávající. Třeba turbína se musí kontrolovat každých 50 letových hodin a v případě sebemenšího poškození jakékoliv z lopatek, nesmí stíhačka do vzduchu. Situace je o to horší, že lhůty se nekrátí, ale spíš se dále natahují. Reálně tak hrozí, že v případě ozbrojeného konfliktu odlétají F-35 Lightning II budou létat jen do té doby, dokud nedojdou náhradní díly. Těch je už v tuto chvíli kritický nedostatek a bude se logicky zvyšovat s tím, jak bude narůstat počet letounů ve službách různých armád po celém světě.
Zdroj: DefenseNews