Falešný internetový obchod je takový, který nabízí zboží, které nikdy nedodá. Jen podvodně získává peníze od zákazníků. Bohužel už ho nepoznáte na první dobrou podle špatné češtiny, chybějícího „zámečku“ u URL adresy. Existuje ale několik způsobů, jak falešný internetový obchod poznat:
Příliš nízké ceny zboží
Asi máte představu, kolik zhruba stojí zboží, které si chcete pořídit. A hledáte pochopitelně tu nejlepší nabídku. Ovšem pokud jsou ceny až podezřele nižší, než u jiných obchodů, může jít o podvod. Na falešném obchodu se vás jen snaží nalákat na nízké ceny. Zázraky se prostě nedějí a tak nové boty, ani mobilní telefon nekoupíte za poloviční cenu, než je obvyklé. Kolik zboží běžně stojí, si můžete ověřit na srovnávačích, jako je zboží.cz, nebo heureka.cz.
Chybějící, nebo nepravdivé kontaktní údaje
Před nákupem se podívejte, kde obchod vůbec sídlí, zda má správně uvedenou adresu, telefon, e-mail a IČO. Adresu si zkontrolujte. I vážně vypadající kontaktní údaje mohou být zkopírovány nebo zcela vymyšleny. Podívejte se do mapy, například ve službě Google Mapy Street View, nebo Mapy.cz Panorama si můžete ověřit, zda daná adresa vůbec existuje a jak to na ní ve skutečnosti vypadá.
Uvedené telefonní číslo může být také falešné, může vést někam do zahraničí, nebo na něm odpovídá jen záznamník a s nikým konkrétním se nespojíte. Pokud je tedy telefon uveden, zkuste na něj zavolat. Je tvar e-mailové adresy podezřelý a využívá firma běžné freemaily, jako je seznam.cz, nebo gmail? To je také podivné.
Někdy můžete dokonce narazit na to, že firma své kontaktní údaje vůbec neuvádí a zobrazí se pouze formulář, který máte vyplnit a na základě těchto údajů, že vás bude kontaktovat. U takové společnosti nic nekupujte, stejně jako u firmy, která uvádí jen zahraniční adresu. Vždy myslete na to, jak byste s firmou komutovali, kdyby došlo k nějakému problému.
Obchod si pořádně prověřte
Důvěřujte obchodům, se kterými už máte zkušenosti. Pokud ale přeci je někde chcete nakupovat poprvé, udělejte si raději průzkum. Doporučujeme si ochod prověřit na některých webech, které nabízejí informace o serióznosti a spolehlivosti e-shopů, jako je například Heureka.cz, Asociace pro elektronickou komerci. Také si můžete zjistit, kdo je majitelem domény e-shopu na webu who.is.
Stačí na obchody.heureka.cz zadat jméno obchodu – Heuréka jich má v seznamu přes 38 100. V případě, že se jedná o obchod prověřený zákazníky, dozvíte se, jaké má hodnocení, jaké jsou na něj kontakty a můžete si přečíst recenze. Nenašla Heuréka obchod? Nemusí jít nutné o podvodný obchod, ale měli byste zpozornět. Podobnou službu nabízí i server zboží.cz.
Dále si můžete nechat e-shop ověřit na stránce dTestu dtest.cz/eshopy. Dozvíte se informace o doméně, o subjektu i o spokojenosti zákazníků. Stránku Rizikové e-shopy pak provozuje Česká obchodní inspekce (chip.cz/coi). Dozvíte se zde to, které obchody jsou rizikové i to, proč na tomto seznamu jsou. Seznam je neustále aktualizován.
Nemožnost platit na dobírku
Seriózní obchod by měl nabízet více možnosti platby. Kromě placení platební kartou, nebo předem na bankovní účet, by měl nabídnout i osobní odběr nebo zaslání zboží na dobírku.
Pečetě a certifikáty nemusí nic znamenat
Myslete na to, že různé certifikáty a pečetě mohou být falešné – dají se snadno padělat. Chlubí se obchod tím, že získal titul „E-shop roku“? Pak si zjistěte, zda a kdo toto ocenění vydal a zda se o něm vůbec někde píše. Ale ani oficiální pečeť nemusí nutně znamenat, že je obchod bezproblémový.
Může se také stát, že organizace udělí pečeť, aniž by byl obchod v praxi otestován. Zákazníci často nejsou schopni rozpoznat, co certifikát znamená a kdo jej udělil. Náš tip: Na to, zda obchod nějakou pečeť obdržel, se můžete informovat, ale raději si udělejte vlastní úsudek o daném obchodě.
Falešné mohou být i recenze od údajných nakupujících. Ti mají sice hezké fotografie u svých profilů (kdo by se s tím dělal), ale až podezřele chválí obchod. To samé platí i o certifikátech kvality nebo bezpečnosti zboží. U některých druhů zboží by měl být také k dispozici český návod.
Zdroj: redakční text, webové stránky a strnáky falešných e-shopů