Není to tak dávno, kdy se při vyhledávání hesla "netflix" na Googlu objevovaly především nové seriály, filmy nebo celovečerní filmy. Mezitím se ale hodně změnilo. Dnes se kromě nových titulů objevují také hesla, jako například "Proč je Netflix v krizi" nebo "Odváží se Netflix porušit tabu?".
Důvodem je skutečnost, že poprvé po deseti letech ztratil lídr v oblasti streamingu předplatitele. Podle nejnovějších údajů za poslední čtvrtletí odešlo v prvních třech měsících letošního roku 200 tisíc uživatelů. A Netflix očekává, že to bude ještě více.
V této souvislosti nepřekvapí, že koncern pracuje na alternativních možnostech financování. Nejenže bude brzy zaveden model předplatného s reklamou, který uživatelům nabídne levnější streaming za předpokladu, že budou ochotni shlédnout i reklamní spoty. Netflix také uvažuje o zavedení formátů živého vysílání. Píše o tom server Deadline.
S živými přenosy by Netflix naředil svou DNA
| Zdroj: charlesdeluvio/Unsplash
Streamovací služba by tak brzy mohla začít vysílat i soutěže nebo castingové pořady, kde se zapojují i diváci a hlasují v přímém přenosu. Na Netflixu také mohou být dostupné fotbalové zápasy nebo závody formule 1. Jak píše server Deadline, jsou tyto nápady zatím jen v dětských plenkách.
Až se chce s úlevou konstatovat, naštěstí. Pokud by totiž Netflix skutečně živé přenosy zavedl, značně by tím pozměnil svou původní vizi. Například castingy, v nichž diváci během živého přenosu rozhodují o postupu jednotlivých účastníků, doposud výhradně byly televizní záležitostí.
Kromě toho si Netflix doposud vybudoval pověst platformy s vysoce kvalitní vlastní produkcí. Squid Game, House of Cards nebo Stranger Things jsou jen některé z drahých a bohatě produkovaných originálů, které fanoušci na streamovacím gigantu oceňují. Pro některé diváky nemusí fotbalové přenosy nebo živé castingy do tohoto portfolia zcela zapadat.
Kromě toho může dojít k poklesu atraktivity pro diváky i jinde. Doposud Netflix nebyl závislý na časovém harmonogramu, a tedy pod tlakem. Nikdo se nemusel na svůj oblíbený pořad včas naladit. S živými formáty by se image "obsahu na vyžádání" stala minulostí.
V živých vysíláních je přesto pro Netflix jistá šance
Pokud by Netflix sáhl po živých formátech, přineslo by to s sebou mnoho nevýhod. Netflix je v krizi a musí se znovu najít, alespoň zčásti. Není to samo sebou, že se v prvním čtvrtletí roku 2022 od streamovacího giganta odvrátilo 200 tisíc uživatelů.
Na jedné straně nutí uživatele spořit inflace, na straně druhé konkurence v oblasti streamingu vzrostla. Stačí jen vzpomenout služby jako Amazon Prime Video, Disney Plus, Sky nebo Apple TV Plus. Konkurenti, jako je Amazon Prime Video nebo Apple TV Plus už živé přenosy nabízejí a ukazují, že se může jednat o atraktivní oblast podnikání.
Pro udržení stávajících předplatitelů a zabránění další migraci je ale důležitý i obsah, který Netflix nabízí. Není pochyb o tom, že kvalita je v současnosti na vysoké úrovni. Ale zůstane to tak i nadále? Stále častěji čteme, že se klima ve společnosti Netflix změnilo.
"Je to stále více otázkou byznysu, než umění," sdělila nedávno v rozhovoru pro NPR Marta Kauffmanová, tvůrkyně seriálu "Grace a Frankie" od Netflixu. Mezitím firmu opustily klíčové tvůrčí osobnosti, například Cindy Hollandová. Živé přenosy by mohly chybějící mezery v obsahu vyplnit.
Netflix se mění, ale asi ne k lepšímu
Jasné je, že Netflix prochází změnou. Možná už za pár měsíců bude normální sledovat filmy a seriály s reklamními přestávkami a rozhodovat o tom, který kandidát postoupí do dalšího kola. Vše v přímém přenosu. Možná se to bude komunitě uživatelů i líbit.
Byl by to ale už jiný Netflix. Některým předplatitelům by taková změna image mohla pomoci rozhodnout se udělat krok, který streamovacímu gigantu ubližuje nejvíce: zrušit předplatné a poohlédnout se jinde. Konkurence je velká.
Zdroj: Deadline