Chip 08/2021: U osobních automobilů je elektrický pohon s lithiovou baterií přes všechna svá omezení bezkonkurenční. Nákladní a malá užitková vozidla však potřebují jiný systém ukládání energie.
Zatímco řidič elektromobilu s vlastním parkovacím místem může přes noc dobít jen pomocí 230V domácí zásuvky dostatek elektřiny pro potřeby průměrné denní jízdy, u nákladních vozidel jsou požadavky řádově jiné. Řidič kamionu smí za volantem sedět maximálně deset hodin za směnu a mezi dvěma směnami musí mít nejméně jedenáctihodinový odpočinek.
Za deset hodin může nákladní automobil teoreticky ujet 850 kilometrů a spotřeba energie pro 38tunový kamion na dálnici je v průměru 120 až 150 kW na kilometr. To znamená, že čistě elektrický dálkový nákladní automobil by musel být vybaven baterií o kapacitě až 1 500 kWh a potřebný nabíjecí výkon pro pomalé nabíjení mezi dvěma směnami by činil více než 135 kW.
Současná technika se tento problém snaží obejít několika způsoby, přičemž nejnadějnější se jeví vodíkové palivové články. Jak fungují a jaký pokrok můžeme očekávat, se dozvíte v srpnovém vydání Chipu. V prodeji od 28. července.