Přejít k hlavnímu obsahu

Nové tlačítko vyhledávání Google: měli byste mu věnovat pozornost

Josef Mika 20.09.2024
info ikonka
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)

Dnes je bohužel někdy nemožné určit, které obrázky byly vytvořeny umělou inteligencí a které jsou pravé. A někdy to může být pořádný problém. Proto chce Google zavést nové tlačítko.

Kapitoly článku

Midjourney, Dall-E, Bing Image Creator: v současné době i neodborníci mohou snadno vytvářet fotorealistické obrázky pomocí umělé inteligence. A ne vždy se jedná o korektní obrázky, které jsou náležitě označené jako výtvor AI. Google proto plánuje zavést technologii, která dokáže rozpoznat, zda byla fotografie pořízena fotoaparátem, upravena pomocí softwaru, jako je Photoshop, nebo vytvořena pomocí generativních modelů umělé inteligence.

V nadcházejících měsících budou výsledky vyhledávání Googlu obsahovat aktualizovanou funkci "O tomto obrázku", která uživatelům sdělí, zda byl obrázek vytvořen nebo upraven pomocí nástrojů umělé inteligence. Stále však existují překážky.

Mnoho společností se připojuje

Lidé v Praze AI
info ikonka
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)
Už nyní lze snímky s umělou inteligencí jen stěží rozeznat od skutečných fotografií.

Systém, který Google používá, je součástí Koalice pro ověřování pravosti obsahu (Coalition for Content Provenance and Authenticity – C2PA), jedné z největších skupin, které se zabývají obrázky generovanými umělou inteligencí.

Ověřování C2PA je technický standard, který obsahuje informace o původu obrázků a spolupracuje s hardwarem i softwarem, aby vytvořil digitální stopu. Společnosti jako např.

  • Amazon
  • Microsoft
  • Adobe
  • ARM
  • OpenAI
  • Intel
  • Truepic
  • Google

podporují ověřování C2PA, ale jeho zavádění je zatím pomalé. Integrace Googlu do výsledků vyhledávání bude první velkou zkouškou této iniciativy.

Problémy s normou C2PA

Umělé obrázky AI
info ikonka
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)
Díky dodatečnému tlačítku, které teď už mnohde zoufale chybí, by uživatelé mohli lépe pochopit, odkud obrázek pochází.

Google se podílel na vývoji nejnovějšího standardu C2PA (verze 2.1) a bude jej používat spolu s připravovaným seznamem důvěryhodných informací C2PA, který umožní platformám, jako je vyhledávání Google, potvrzovat původ obsahu.

Ačkoli je Google jednou z prvních velkých technologických společností, které standard ověřování C2PA přijaly, stále existuje mnoho problémů s jeho širší akceptací a interoperabilitou, aby mohl fungovat na široké škále hardwaru a softwaru.

Mohlo by vás zajímat

Pouze několik fotoaparátů od společností Leica a Sony aktuálně podporuje otevřený technický standard C2PA, který přidává metadata k nastavení fotoaparátu a také údaje a informace o poloze k fotografiím. Nikon i Canon přislíbily přijetí standardu C2PA a stále čekáme, zda společnosti Apple a Google integrují podporu C2PA do iPhonů a zařízení se systémem Android.

Aplikace Photoshop a Lightroom od společnosti Adobe mohou přidávat data C2PA, ale Affinity Photo, Gimp a mnoho dalších aplikací to neumí. Problémy jsou také se zobrazením dat po jejich přidání k fotografii, protože většina hlavních online platforem nenabízí štítky. Zavedení tlačítka od Googlu ve výsledcích vyhledávání může ostatní k zavedení podobných štítků povzbudit.

Zdroj: Google, C2PA.org


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme