Řekněme, že si kupujete nový telefon nebo počítač a ten starý chcete prodat. Rozhodnete se, že jej tedy vyvěsíte na internetové tržiště typu Bazoš nebo Facebook Marketplace. Počítat však musíte s tím, že kromě reálných zájemců se vám budou ozývat i lidé, kteří zájem o vaše zboží fingují.
Podvodníci mají nový trik
Proč, ptáte se? Protože jim jde o něco mnohem zajímavějšího. Vaše peníze, či rovnou celé bankovní konto. Přitom to začíná zpravidla zcela nevině. Ozve se vám osoba s tím, že má zájem. Domluvíte se na ceně, vše se zdá ideální. A pak se omluví, že osobní setkání z časových důvodů nezvládne, a proto k vám domů pošle kurýra; může jít o DPD, DHL nebo UPS nebo FedEx.
Podvodník tvrdí, že nemá čas | Zdroj: Jakub Fišer / Chip.cz
Ochotně vám vysvětlí, že interakce s kurýrem je velmi jednoduchá. On vám předá peníze v hotovosti, vy mu předáte balíček a je hotovo. Jakmile souhlasíte, nafinguje, že vytvoří u společnosti objednávku. V tom je ale zakopaný celý háček.
Najednou přijde s tím, že je třeba něco uhradit | Zdroj: Jakub Fišer / Chip.cz
Vyžádá si vaše jméno, příjmení a e-mail. Do schránky vám potom přijde klasický phishingový e-mail, který obsahuje i odkaz na “nákup poštovného”. Podvodník vám totiž snaživě vysvětlí, že služba stojí třeba 2500 korun a vy je musíte zaplatit. Přitom argumentuje tím, že kurýr vám následně o tuto částku předá více peněz. Upřímně, pokud vás už toto neodradí, je něco špatně.
Nic neplaťte!
Pak už to jde ráz na ráz. Důvěřivec vyplní platební údaje, čímž předá své číslo karty a všechny náležitosti podvodníkům přímo do rukou. A výsledek? “Zájemce” se rychle odmlčí, prodávané zboží vám zůstane – o to vás nikdo nepřipraví – nicméně hrozí, že ztratíte veškeré finance z vaší platební karty, kterou totiž mají šmejdi k dispozici.
Postupně šmejdi uklidňují a dodávají své oběti důvěru | Jakub Fišer / Chip.cz
Právě v tomto případě se vyplatí zůstat nad věcí a počítat s tím, že se objeví podvodníci. Pokud chcete prodávat něco na Bazoši, Marketplace a tak podobně, vždy se snažte domluvit se s zájemcem na osobním setkání (je to oboustranně fér). Pokud to nejde, využijte služeb České pošty či Zásilkovny, tedy možnost zboží zaslat balíkem na dobírku.
Na konci, když se vzepřete, přejdou do nátlakové ofenzivy | Jakub Fišer / Chip.cz
Sami jsme na vlastní kůži vyzkoušeli několik věcí na zmíněných tržištích prodat a podvodníci se objevili v každém případě. Častokrát se vyznačují špatnou češtinou, nejde ale o pravidlo! Troufám si říct, že tím hlavním červeným trojúhelníkem by pro vás mělo být to, že falešný zájemce nechce zboží před nákupem vidět.
Zdroj: Autorský text, Bazoš, Marketplace