Pozor na falešnou Českou poštu
Před podvodnou konverzací s Českou poštou jsme naposledy informovali na konci srpna. Podvodníci si však nedali pokoj a pokračují v masivní phishingové kampani. Opravdová Česká pošta varuje před falešnými SMSkami v průběhu celého října na svých webových stránkách.
Do redakce nám jedna taková zpráva přišla také. Píše se v ní, že v doručovacích údajích k vašemu balíku se vyskytla chyba, zásilku proto nelze doručit a vy musíte na přiloženém odkazu aktualizovat údaje.
Na podobné zprávy si dejte pozor. „Česká pošta opět varuje zákazníky před podvodnou SMS zprávou, která předstírá, že byla odeslána z České pošty. Informuje zákazníka, že vzhledem k tomu, že údaje o jeho adrese jsou nesprávné, mu nemůžou zboží doručit. Má kliknout na odkaz, aby své údaje včas opravil,“ uvádí Česká pošta na svém webu.
Jsou podvodníci chytřejší?
V minulosti podobné podvodné zprávy cílily zřejmě náhodně. Několik uživatelů si však všímá, že nyní se tyto podvody zaměřují na skutečné klienty České pošty či Balíkovny, kteří opravdu očekávají zásilku. Právě číslo, na které nám podvodná zpráva přišla, je uvedeno v objednávce zboží, které má být dopraveno společností Balíkovna.
Tuto premisu potvrzují i uživatelé na sociálních sítích, kterým falešná zpráva také přišla. Jiní však možnost konkrétního zacílení dementují a uvádí, že SMS zprávy či e-maily chodí náhodně a podvodníci pouze „doufají, že se správně trefí“.
Zdroj: @TerezAnarchy / XJe neuvěřitelný, jak jsou tyhle scamy navázaný na to, že si člověk fakt něco reálně objednal. Ano, čekám balíček. Zajímalo by mě, jak to tihle podvodníci zjistěj (a není to poprvý). pic.twitter.com/IWrPEUxaks
— Tereza (@TerezAnarchy) October 23, 2023
V každém případě, na žádné odkazy ve správách či v e-mailech neklikejte. Za nimi se totiž může skrývat falešná platební brána, kam když zadáte své údaje z platební karty, můžete přijít o všechny peníze, které máte na účtě.
Česká pošta není autorem těchto zpráv ani e-mailů. Případné nesrovnalosti s objednávkou totiž řeší s odesílatelem a ten až následně kontaktuje zákazníka, tedy adresáta zásilky. Pošta také nikdy neposílá e-maily, které by měly vést k tomu, že budete platit jakýkoliv poplatek.
Zdroj: Česká pošta, @TerezAnarchy / X