Máte přebytečný kredit? Řešte to
Ve své první monitorovací zprávě tohoto roku Český telekomunikační úřad (ČTÚ) informuje o zajímavém fenoménu, který se dotýká uživatelů s předplacenou kartou. V minulosti bylo totiž běžné, že pokud jste přecházeli k jinému poskytovateli předplacených karet, o zbývající kredit jste přišli.
To řeší novela zákona z dubna 2020, ani ta však není všespásná. O vrácení přebytečného kreditu si můžete zažádat, nedochází k němu automaticky. Spousta uživatelů to však netuší a o vratku si nepožádají – pak se diví, že o své peníze přišli.
„Důležitá je skutečnost, že k navrácení nespotřebovaného kreditu nedochází automaticky v rámci procesu přenesení telefonního čísla k novému poskytovateli. Spotřebitelé jej získají na základě žádosti, kterou musí uplatnit nejpozději do 30 dnů ode dne zániku závazku ze smlouvy,“ říká ČTÚ.
Jak zažádat o vrácení?
Bližší podrobnosti nejsou zákonem stanoveny, jednotliví poskytovatelé si tak určují vlastní dílčí pravidla. Vodafone, T-Mobile i O2 například umožňují zažádat o vrácení přímo na kamenné prodejně. Dva první zmínění nabízí i možnost zaslání žádosti na adresu sídla operátora.
V každém případě je spotřebitel povinnen vyplnit a vytisknout žádost, kam musí zadat své kontaktní údaje, přenosový kód a také způsob vrácení peněz z kreditu: buď složenkou, anebo na účet.
Pohledem z jedné strany je toto řešení stále zbytečně byrokratické a skoro vypadá, jako by bylo takto zamýšlené, aby si polovina dotčených řekla, že kvůli 100 korunám se jim nevyplatí posílat dopis. Určitě by celá procedura šla udělat mnohem lépe, například přes aplikaci samoobsluhy konkrétního operátora.
Zdroj: ČTÚ