Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

“Project Natal“ už má jasnější obrysy

redakce 01.04.2010

Společnost Microsoft oznámila, že revoluční koncept ovládání herní konzole Xbox 360, který je známý pod názvem „Projekt Natal“, využívá snímací 3D technologii izraelské společnosti PrimeSense, průkopníka v oboru prostorových snímacích a rozpoznávacích řešení.

Kapitoly článku

„Projekt Natal“ je pracovní označení nového ovládání bez klasických hardwarových ovladačů (joystick, joypad, myš, klávesnice a podobně). Jde o senzor, který kombinuje RGB kamery, hloubkové čidlo a širokospektrální mikrofony v jediném zařízení. V porovnání s 2D kamerami a klasickými ovladači dokáže snímat prostorový pohyb, reagovat na příkazy pomocí gest nebo hlasu. „Natal“ bude možné dokoupit jako příslušenství ke stávající konzoli Xbox 360.
Na nedávném veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas bylo plánované datum vydání „Projektu Natal“ upřesněno na podzim letošního roku. Ukázku jak "Projekt Natal" funguje najdete například zde: http://www.youtube.com/watch?v=p2qlHoxPioM

Jak funguje „Projekt Natal“

Způsob ovládání, který Microsoft zatím nazývá kódovým jménem „Project Natal“ vypadá vskutku futuristicky. Hráči nebudou k ovládání potřebovat žádný hardwarový prostředek. Snahou Microsoftu je, aby se vstupním zařízením (herním ovladačem) stalo samotné tělo hráče.
Instalovat je potřeba speciální lištu se senzory, která se, podobně jako u konzole Wii, umístí na horní stranu televizoru. V liště je infračervený vysílač a černobílá kamerka, která snímá polohu hráče (hráčů) a předává tyto informace konzoli. Xbox 360 potom dopočítává všechny pohyby, a v závislosti na vzdálenosti dokáže dokonce rozlišit i jednotlivé pohyby prstů hráče.
Microsoft navíc přidal do lišty také barevnou kamerku, která má za úkol především rozpoznávat jednotlivé obličeje. Jakmile konzole rozpozná určitého hráče, připojí ho a „naloguje“ automaticky na službu Xbox live.
Microsoft chtěl původně provádět všechny složité výpočty přímo v senzorové liště. To by ji však neúměrně prodražilo, a proto dal přednost lákavější ceně a všechnu práci s výpočty musela převzít samotná konzole. To s sebou ale patrně přinese i negativní efekt. Například starší hry, které počítají s plným výkonem Xboxu, bude možné na nové ovládání portovat obtížněji, protože bude chybět výpočetní výkon (asi 10 procent výkonu zabere zpracování pohybů).

Konkurence

Nový způsob ovládání her poprvé použila u svého produkty Wii firma Nintendo. K ovládání se ale používá dálkový bezdrátový ovladač nebo Wii „nunchuk“. Pomocí senzorů se zjistí poloha ovladače v místnosti a díky zabudovanému senzoru zrychlení v ovladači lze zaznamenat i trhavé a rychlé pohyby. Prostřednictvím tohoto způsobu ovládání se Nintendu podařilo v podstatě revolučně změnit videoherní svět.
Díky tomuto snadnému způsobu ovládání se do hraní her a budování virtuálních postav mohou pustit nejen zkušení hráči, ale téměř všichni. Ovládání je totiž naprosto přirozené, takže ho zvládne i starší generace, a začít hrát virtuální golf nebo bowling v obývacím pokoji před TV tak může celá rodina.
Na podobném, ale mnohem přesnějším ovladači, pracuje i firma Sony a připravuje ho také na podzim toho roku pro svoji herní konzoli PlayStation 3. Hráči budou v ruce držet speciální dálkový ovladač vybavený svítící LED koulí umístěnou na jeho horním konci. Ovladač bude mít také zabudovaný senzor zrychlení, který zaznamená otáčení a naklánění. Hlavní hvězdou této „show“ však bude právě svítící koule, jejíž polohu v pokoji bude zaznamenávat speciální kamera nazvaná PlayStation Eye. Polohu (vzdálenost ve třetím rozměru) bude určovat mimo jiné pomocí jasu této koule.


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme