Přejít k hlavnímu obsahu

Reklamní platforma pro český internet

redakce 30.09.2020

Tomáš Komenda je vedoucím vývoje a výzkumu reklamních systému Seznam.cz, kde působí již jedenáctým rokem. Zaměřuje se především na efektivní skloubení tradičního a agilního pojetí vývoje softwaru i kultury organizace.

Mimo manažerskou činnost se věnuje rozvoji databázových systémů na projektu Sklik.cz. Externě konzultuje problematiku databázových ekosystémů postavených na technologiích MySQL a MariaDB. Vyučuje databázové předměty a softwarové inženýrství na několika českých univerzitách a je častým řečníkem na konferencích Percona Live.

"Armáda 150 vývojářů již řadu let buduje reklamní systémy firmy Seznam.cz. Nastal čas je sjednotit, a vytvořit tak nejkomplexnější reklamní platformu českého internetu. Zároveň se neodkladně blíží doba zániku cookies třetích stran; v platnost vstupují stále nová legislativní nařízení a GDPR. Přichází tedy čas, kdy bude cílená reklama luxusním artiklem na trhu. Pokud firmy zaspí, přijdou o příjmy v hodnotě stovek milionů korun."

"V Seznam.cz jsme proto už před časem postavili nový tým, který se věnuje vývoji nové platformy pro identifikaci uživatelů. Budeme tak jedním z mála subjektů na tuzemském trhu, který disponuje funkčním ID grafem uživatelů pro cílení reklamy a personalizaci obsahu. To vše budujeme s maximálním respektem k ochraně dat a soukromí našich uživatelů", říká Tomáš Komenda, vedoucí vývoje a výzkumu v divizi Reklamy české internetové jedničky Seznam.cz.

Co přesně se chystá za změny v oblasti internetové identity?

seznam-cz1

Identita, ke které měla donedávna snadný přístup prakticky jakákoli internetová technologie, se brzy stane exkluzivní komoditou. Foto: ThisIsEngineering, Pexels

Dojde k omezení ze strany internetových prohlížečů a přijetí přísnější legislativy. V roce 2022 přestane Google Chrome, přes který proteče 50 % provozu služeb Seznamu, podporovat cookies třetích stran. A právě na nich je dnes identita prakticky všech cílících ekosystémů postavená. Google se tak připojí k Safari, Firefoxu a Microsoft Edge, které již cookies třetích stran blokují nebo omezují. Zároveň se zpřísňuje legislativa chránící soukromí uživatelů.

Konec podpory cookies třetích stran. Proč je to pro technologické firmy problém?

Identita je klíčem pro párování dat k uživateli. Díky identitě například víme, co uživatele na naší domovské stránce zajímá, a můžeme mu tak nabídnout na míru nejen obsah, ale i reklamní sdělení. Zkrátka, schopnost propojit data s uživatelem (klidně anonymním) je základním předpokladem k tomu, aby Seznam.cz mohl nabídnout klientům a uživatelům přidanou hodnotu. Proto potřebujeme najít alternativní způsob tvorby uživatelské identity bez cookies třetích stran, a to při respektování preferencí uživatelů, pokud jde o ochranu jejich soukromí.

Jak se v Seznamu chcete novým výzvám postavit?

V první řadě sjednocujeme všechny reklamní systémy pod jedno rozhraní. V praxi to znamená, že uživatel může nastavovat reklamu z jednoho místa. To je ale ta jednodušší část. Daleko větší výzvou je již zmíněná identita. Chceme-li zůstat v pozici technologického leadera a inzerentům i uživatelům nabízet personalizované služby, kvalitní reklamní systém a reklamní prostor s přidanou hodnotou, máme necelé dva roky na to, abychom napříč Seznamem důsledně implementovali zdánlivě jednoduchý standard. Tím je identifikovaný (tedy přihlášený) uživatel se současným respektováním jeho preferencí v oblasti soukromí.

Dalším logickým krokem je nábor. V první fázi hledáme minimálně 11 lidí a nemůžeme vyloučit, že přijdou i další požadavky. Protože doba náboru nepřeje a čeká nás spousta práce, rozhodli jsme se tentokrát oslovit kandidáty ve všech lokalitách, ve kterých jsme schopni vybudovat zázemí pro vývojáře. Posily do týmu hledáme tedy nejen do Prahy a Brna, ale i do Plzně, Českých Budějovic, Hradce Králové, Olomouce, Zlína a do Ostravy.

Na čem přesně budou tito vývojáři pracovat?

Hledáme hlavně javascriptové a fullstack vývojáře, kteří mají chuť a schopnost prototypovat. Skládáme zcela autonomní tým, nespoutaný pravidly tradičního vývoje. Tým bude studovat a experimentovat. Jeho výstupem budou prototypy, které budou podstoupeny k realizaci do standardních týmů. Současná kostra týmu je už dnes složena z našich nejlepších specialistů, kteří již desetiletí formují podobu seznamáckých služeb, pravidelně přednáší na konferencích po celém světě, stojí za řadou open source projektů a učí na největších českých univerzitách.

„Stavíme nejsilnější reklamní platformu českého internetu s unikátní možností cílit reklamu", Tomáš Komenda.

Nebojím se říct, že z pohledu vývojáře jde o zcela unikátní příležitost seberealizace a spolupráce se zajímavými lidmi na projektu, který má přesah od klasického UI až po detailní funkcionalitu browserů, protokolů a výdejových systému. Tým se nevyhne ani spolupráci se specialisty na big data, grafové databáze, security, právníky, specialisty na deep learning a týmy, které staví vlastní cloudové služby Seznamu.


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme