Nesprávné chování některých majitelů e-aut na dobíjecích stanicích opakovaně vede ke zbytečným problémům. V jižní Francii to nedávno vyústilo v incident, který jasně ilustruje, co je špatně.
Nizozemský fanoušek elektromobility, který na síti X vystupuje pod jménem Felix Hamer, zdokumentoval a publikoval, jak někteří řidiči zcela zbytečně nechávají dobíjet svá vozidla na plnou kapacitu. A to i za situace, kdy je dobíjecí stanice značně vytížená a jiná vozidla už čekají na volný stojan.
"Je plný a lidé čekají," poznamenává autor videa, v němž natočil nervózní situaci včetně vozidla, které je připojeno ke stojanu a blokuje jej ostatním. "Tento člověk právě nabíjí své auto na 100 % a ani zde není", dodává Hamer.
Zdroj: X / electricfelixWe Need To Talk About Super Sunday Charging Etiquette - this is @hugobosnl📽️
— Felix Hamer • Threads: @electricfelixdotcom (@electricfelix) August 5, 2024
yesterday📍#IONITY & @TeslaCharging Aire de la Lozère (A75) aka La Garde🌩️
⚡️
thanks to Tesla expansion 27 plugs available, yet all in use and PEOPLE STILL CHARGING THEIR iX2 to a 100% SoC! #ladestau pic.twitter.com/YTuQdlq86I
Neefektivní využívání sítě dobíjecích stanic
Aby řidiči nabíjecí infrastrukturu využili na maximum, měli by vědět, že střídavá nabíjecí stanice s výkonem 22 kW výrazně zkracuje dobu nabíjení ve srovnání se standardním wallboxem, který poskytuje výkon 11 kW. Například BMW iX2, které je zobrazené na videu, potřebuje k plnému nabití na wallboxu s výkonem 11 kW přibližně 6,5 hodiny.
U nabíjecí stanice s výkonem 22 kW se tato doba zkrátí na přibližně 3,75 hodiny. Je proto velmi důležité efektivně využívat dostupnou nabíjecí kapacitu a podle toho plánovat dobu nabíjení.
Chování řidičů u nabíjecích stanic
V době vysokého vytížení kapacity stanic je nezbytné uvolnit nabíjecí stojan pro další vozidlo co nejdříve a nabíjet vůz pouze na 80 %. Jedná se o stejný princip, který platí na vytížených čerpacích stanicích, kde se u pumpy nikdo nezdržuje déle, než je nutné. Ne všichni řidiči elektromobilů však toto nepsané pravidlo slušnosti dodržují.
Aby takovému chování zabránili, zavádí mnoho poskytovatelů dobíjecích stanic blokovací poplatky. Zvláště přísný je nizozemský poskytovatel Allego, který od 1. července účtuje poplatek téměř 25 eurocentů za minutu, pokud doba nabíjení přesáhne 45 minut.
Řidič, který nechá své vozidlo připojené k nabíjecímu stojanu o hodinu déle, než je nutné, zaplatí bezmála 15 eur. Cílem tohoto opatření je zajistit, aby všichni řidiči elektromobilů měli k dobíjecím stanicím spravedlivý přístup.
Tesla zpřísňuje pravidla pro stanice Supercharger
Důslednou strategii prosazuje u svých stanic Supercharger americký výrobce Tesla: vozidla by neměla u nabíjecích míst zůstávat déle, než je nutné, podobně jako u tradičních čerpacích stanic: „Zákazník by nikdy nenechal vozidlo u stojanu na čerpací stanici a totéž platí i pro Supercharger", proklamuje firma Elona Muska.
Mohlo by vás zajímat
Bez ohledu na výši penalizačních poplatků by však řidiči elektromobilů měli vždy dbát na to, aby doba nabíjení byla co nejkratší. Jen tak bude možné splnit rostoucí nároky na nabíjecí infrastrukturu. Nejde jen o ohleduplné chování, ale také o nezbytné opatření k efektivnímu uspokojení zvyšující se poptávky, za kterou síť nabíjecích stanic zaostává.
Zdroj: X / electricfelix, Efahrer