Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Řidiči elektromobilů zuří v pasti přeplněných nabíječek: i dobíjení má svá nepsaná pravidla

Jiří Palyza 16.08.2024
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí umělé inteligence)

Vlastníte elektrický vůz? Pak jste se možná už s tímto novým jevem u dobíjecích stanic setkali. Stojíte tam a marně čekáte, až se konečně uvolní některý ze stojanů. Důvodem je to, že někteří řidiči je zbytečně blokují. Dělají totiž zásadní chybu. V čem?

Kapitoly článku

Nesprávné chování některých majitelů e-aut na dobíjecích stanicích opakovaně vede ke zbytečným problémům. V jižní Francii to nedávno vyústilo v incident, který jasně ilustruje, co je špatně.

Nizozemský fanoušek elektromobility, který na síti X vystupuje pod jménem Felix Hamer, zdokumentoval a publikoval, jak někteří řidiči zcela zbytečně nechávají dobíjet svá vozidla na plnou kapacitu. A to i za situace, kdy je dobíjecí stanice značně vytížená a jiná vozidla už čekají na volný stojan.

"Je plný a lidé čekají," poznamenává autor videa, v němž natočil nervózní situaci včetně vozidla, které je připojeno ke stojanu a blokuje jej ostatním. "Tento člověk právě nabíjí své auto na 100 % a ani zde není", dodává Hamer.

Zdroj: X / electricfelix

Neefektivní využívání sítě dobíjecích stanic

Aby řidiči nabíjecí infrastrukturu využili na maximum, měli by vědět, že střídavá nabíjecí stanice s výkonem 22 kW výrazně zkracuje dobu nabíjení ve srovnání se standardním wallboxem, který poskytuje výkon 11 kW. Například BMW iX2, které je zobrazené na videu, potřebuje k plnému nabití na wallboxu s výkonem 11 kW přibližně 6,5 hodiny.

U nabíjecí stanice s výkonem 22 kW se tato doba zkrátí na přibližně 3,75 hodiny. Je proto velmi důležité efektivně využívat dostupnou nabíjecí kapacitu a podle toho plánovat dobu nabíjení.

Chování řidičů u nabíjecích stanic

Muž čeká u nabíjecího stojanu
Síť dobíjecích stanic zaostává za potřebou dobíjet. Proto by řidiči měli být ohleduplní vůči ostatním a dobíjecí stojany zbytečně neblokovat.
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí umělé inteligence)

V době vysokého vytížení kapacity stanic je nezbytné uvolnit nabíjecí stojan pro další vozidlo co nejdříve a nabíjet vůz pouze na 80 %. Jedná se o stejný princip, který platí na vytížených čerpacích stanicích, kde se u pumpy nikdo nezdržuje déle, než je nutné. Ne všichni řidiči elektromobilů však toto nepsané pravidlo slušnosti dodržují.

Aby takovému chování zabránili, zavádí mnoho poskytovatelů dobíjecích stanic blokovací poplatky. Zvláště přísný je nizozemský poskytovatel Allego, který od 1. července účtuje poplatek téměř 25 eurocentů za minutu, pokud doba nabíjení přesáhne 45 minut. 

Mohlo by vás zajímat

Řidič, který nechá své vozidlo připojené k nabíjecímu stojanu o hodinu déle, než je nutné, zaplatí bezmála 15 eur. Cílem tohoto opatření je zajistit, aby všichni řidiči elektromobilů měli k dobíjecím stanicím spravedlivý přístup.

Tesla zpřísňuje pravidla pro stanice Supercharger

Důslednou strategii prosazuje u svých stanic Supercharger americký výrobce Tesla: vozidla by neměla u nabíjecích míst zůstávat déle, než je nutné, podobně jako u tradičních čerpacích stanic: „Zákazník by nikdy nenechal vozidlo u stojanu na čerpací stanici a totéž platí i pro Supercharger", proklamuje firma Elona Muska.
 

Mohlo by vás zajímat

Bez ohledu na výši penalizačních poplatků by však řidiči elektromobilů měli vždy dbát na to, aby doba nabíjení byla co nejkratší. Jen tak bude možné splnit rostoucí nároky na nabíjecí infrastrukturu. Nejde jen o ohleduplné chování, ale také o nezbytné opatření k efektivnímu uspokojení zvyšující se poptávky, za kterou síť nabíjecích stanic zaostává.

Zdroj: X / electricfelix, Efahrer


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme