Nebezpečí na dvou kolech: proč jsou elektrické koloběžky a kola pod drobnohledem bezpečnosti?
Pokud cestujete po Evropě, možná jste si všimli toho, že v mnoha velkých městech je zakázáno přepravovat v metru elektrické koloběžky. Důvod je nasnadě: existuje riziko, že baterie těchto oblíbených přibližovadel mohou bez zjevného důvodu náhle vzplanout, nebo v krajních případech i explodovat. Takové případy byly zaznamenány v několika velkých městech, například Londýně a Madridu.
Podobný zákaz se prozatím netýká elektrokol. Jejich baterie jsou obvykle chráněny mnohem lépe a nejsou tolik náchylné k selhání. Nicméně i v jejich případě se jedná o potenciální zdroj rizika: existuje minimálně pět důvodů, proč by mohly náhle vzplanout nebo explodovat.
K požárům mohou vést tyto příčiny
Výrobní vady
Šetřit při nákupu elektrokola se nevyplácí. Čím nižší je jeho prodejní cena, tím větší pozornost se při výrobě věnuje nízkým nákladům. A to jde samozřejmě na úkor kvality, spolehlivosti a výdrže. Pokud by se vloudily výrobní vady do lithium-iontových akumulátorů, může to být obzvlášť nebezpečné.
Při nákupu elektrokola je proto přinejmenším dobré se ujistit, že baterie pocházejí od renomovaného výrobce. Takové jsou zpravidla i mnohem odolnější a pomaleji ztrácejí svou kapacitu.
Škody způsobené neopatrnou manipulací
S bateriemi elektrokola by se mělo zacházet opatrně. Pokud máte na svém kole vyjímatelné baterie a například si je nosíte domů nabíjet, buďte obezřetní při jejich manipulaci. Stačí, aby vám baterie nechtíc vyklouzla z rukou a dopadla na podlahu. Nárazem může dojít k jejímu poškození, které do budoucna může znamenat potenciální nebezpečí.
Elektrokola nesnášejí vysoké teploty
Jestli něco baterie nemají rády, jsou to vysoké teploty. Pokud je elektrokolo zaparkováno na prudkém slunci nebo v blízkosti topení, může baterie explodovat. Naštěstí se to stává velmi zřídka.
Pravidelná kontrola
S motocykly a vozidly chodíme na pravidelné technické kontroly. U elektrického kola to sice není povinné, každopádně i v jeho případě se jedná o dopravní prostředek, který by měl být vždy v perfektním technickém stavu. Nedbalost a špatné udržování e-kola se může významně projevit na jeho bezpečnosti.
Absence pravidelné údržby a kontroly stavu může mít fatální následky zejména v případě akumulátoru. Pokud si totiž závady všimneme pozdě, může to vést k požáru nebo výbuchu. Totéž platí pro případ, kdy laik manipuluje s baterií za účelem její opravy. Součástí baterie bývá i citlivá řídící elektronika, která minimálně hlídá její podpětí a přepětí, a také obsahuje modul pro efektivní nabíjení.
Jak správně nabíjet? Pozor na zbytečné chyby
Většina elektrokol je vybavena lithium-iontovými bateriemi, které obvykle vydrží 500 až 1000 plných nabíjecích cyklů. Tato hodnota se liší v závislosti na typu bateriových článků a péči, která je baterii věnována po celou dobu její životnosti.
Chcete-li prodloužit životnost baterie, vyhněte se jejímu úplnému vybití, také se ale snažte nenechávat ji plně nabitou příliš dlouho.
Obecným pravidlem je, že pokud nebudete kolo používat déle než týden, udržujte baterii na úrovni 80-90 % nabití. Pokud nebudete kolo používat měsíc nebo ještě déle, například přes zimu, snažte se baterii skladovat přibližně na 50 % úrovně nabití.
Doba nabíjení baterií elektrokol se může lišit, ale většina elektrokol se plně dobije za 4-6 hodin. Pokud byste si chtěli pořídit ještě další nabíječku, například pro možnost nabíjení na chatě, pečlivě vybírejte její typ tak, aby byl kompatibilní s vaší baterií. Kritickými parametry, na kterých záleží, je správné napětí a maximální velikost nabíjecího proudu – jinak také výkon nabíječky.
Zdroj: Electrek.co