Přejít k hlavnímu obsahu

Škoda Auto: Umělá inteligence při výrobě enyaqů a ukázka interních návodů

Josef Mika 06.04.2023
info ikonka
Zdroj:

Občas je zajímavé prozkoumat nejen finální produkt, ale i to, jak se vyrábí a jaké technologie se při tom používají. Jak se uplatňuje moderní IT ve výrobě enyaqů, kodiaků nebo octavií?

Kapitoly článku

Ve Škoda Auto mají na zavádění nových technologií do výroby samostatné centrum aplikovaného výzkumu. Označuje se FabLab a testují zde prediktivní údržbu, strojní zařízení a komponenty výroby. Všechny životaschopné návrhy musí splňovat dvě hlavní kritéria: musí dodržovat pravidla firemní bezpečnosti a být nákladově efektivní neboli vyplatit se.

Magic Eye: Prediktivní údržba s pomocí AI

Výrobní linka octavií a enyaqů má podobu dráhy dlouhé zhruba 1 km, po které se na závěsech pohybují kompletované vozy. Kondice a bezporuchovost pojezdových nosníků závěsů aut je klíčová pro plynulost výroby, jakákoli závada na tomto zařízení vede k zastavení celé linky a finančním ztrátám. Škoda implementovala na sledování nosníků systém prediktivní údržby nazvaný Magic Eye. Jedná se o sadu šesti kamer, které jsou namontovány na jednom z rámů a společně s ním jezdí po lince s karoseriemi. Sedmá kamera pak slouží ke čtení QR kódů, které systém používá k určení místa, kde se skenovací zařízení nachází. Pro zajištění standardních světelných podmínek jsou kamery podsvíceny modrým LED světlem. Pořizují snímky a jsou přímo připojeny k výkonnému počítači na rámu, kde deset umělých neuronových sítí provádí paralelní analýzu shromážděných fotografií. Dochází tak k automatické detekci poruch pomocí umělé inteligence. Systém výsledky vizualizuje a odesílá požadavky na údržbu. Její odezvou se pak i následně učí.

02

Magické hlídací oko: Systém prediktivní údržby Magic Eye namontovaný na jednom z rámů výrobní linky enyaqů využívá k vyhodnocování umělou inteligenci. Zdroj: škoda Auto

Magic Eye by se měl rozšířit i na další výrobní linky Škoda Auto. K tomu ve FabLab využívají simulaci skutečných linek, kde systém testují i na kritické závady a rozpoznávání obrazu.

3D tisk

Trojrozměrný tisk ve Škoda Auto není novinkou, ve výrobě je řada projektů, kde jeho využití dává smysl. Pro základní potřeby se nasazují hobby tiskárny Prusa s plastovým filamentem. Ukazuje se ale, že v náročnějších aplikacích jsou vhodnější modely s technologií práškového lože, kde dochází ke spékání práškové vrstvy laserem (metoda SLS – Selective Laser Sintering), což umožňuje se přiblížit homogenní struktuře výtisku. Pomyslným vrcholem momentálně může být průmyslová technologie MJF (Multi Jet Fusion), která plastový 3D tisk povyšuje více na industriální úroveň. Vše ale má svou hodnotu: zatímco ceny modelů 3D tiskáren Průša se pohybují v desetitisících korun, SLS tiskárny už přijdou na řádově milion a MJF tiskárna od HP pak ještě o řád výš. Škoda Auto pečlivě zvažuje nasazení a zkoumá nákladovou hranici rychlého 3D tisku vs. klasické výroby dílů, která může být překvapivě nízká.

3d-tisk-praskova-3d-tiskarna-v1

3D tisk pro průmysl: Pro náročnější aplikace jsou vhodnější modely 3D tiskáren s technologií práškového lože. Zaručují lepší mechanické vlastnosti výtisků. Zdroj: škoda Auto

Bezdrátové sítě: Vlastní 5G i LoRa

Dalo by se říct, že k současnému hitu - sítím 5G - přistupují ve Škoda Auto s určitým respektem. Vzhledem ke stále častějším kybernetickým útokům je otázka kybernetické bezpečnosti ve společnosti na denním pořádku a je proto důležité nové technologie před samotným nasazením do provozu důkladně otestovat – z hlediska zabezpečení, certifikace, či samotné konektivity a průmyslového využití. V části výrobního areálu v Mladé Boleslavi provozují (zatím stále v testovací fázi) zcela samostatnou síť 5G MPN (Mobile Private Network). Vyniká vysokou přenosovou rychlostí (nad 500 Mbps), nízkou latencí (pod 10 ms) a měla by tím pádem umožnit provoz aplikací průmyslových standardů IIoT a Industry 4.0. Plánují se mimo jiné aplikace rozšířené reality nebo logistických procesů (převozů dílů i celých aut) uvnitř výrobního areálu a měl by z nich těžit i projekt Magic Eye.

K bezdrátovým strategickým technologiím Škoda Auto patří také síť LoRaWAN. Je vhodná hlavně k připojení energeticky nízkonáročných senzorů a přenosu menšího objemu dat. Dosah sítě je až 15 km a umožňuje obousměrnou komunikaci rychlostí do 50 kbps. Momentálně se využívá například k monitoringu teplot v budově crash laboratoře. Jsou na ni také napojena čidla pro sledování dopravy v areálu v Mladé Boleslavi, které pomáhají vyhodnocovat vytíženost jednotlivých dopravních tras.

Scholaris: Škodovácké CMS

I webové technologie přicházejí u české automobilky ke slovu. FabLab vyvinul vlastní nástroj na snadnou tvorbu návodů, popisů pracovních postupů, ale i uživatelských příruček nebo e-learningu. Všichni, kdo pracují s webovými stránkami, podobné systémy tvorby webového obsahu znají. Ve Škoda Auto usnadňuje Scholaris provádění výrobních operací, jednodušší přenos know-how a školení pracovníků. Příslušný návod/postup (například při údržbě výrobního zařízení) lze vyvolat naskenováním QR kódu. Do budoucna se počítá i s tvorbou obsahu pro AR brýle Hololens.

Ukázku Scholarisu, ve kterém jsme sestavili návod na upgrade notebooku, si můžete prohlédnout na www.chip.cz/fcmo.

qr-skokda

Náhled článku/návodu ve stylu škodováckého Scholarisu si můžete prohlédnout i jednoduše přes QR kód. Zdroj: Škoda Auto

 


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme