Přejít k hlavnímu obsahu

Taktika zločinců: Konec masových spamů?

redakce 18.08.2011
info ikonka
Zdroj:

On-line prostor se neustále mění a spolu s ním i svět zločinu. Vývoji ve strategii kybernetických zločinců se věnuje právě zveřejněná studie Cisco Security Report. Upozorňuje na to, že na úkor tradičních hromadných útoků se stále více objevují cílené útoky.

Cílené útoky totiž i přes zvýšené náklady přináší jejich původcům mnohem větší zisky. Typickou ukázkou této taktiky je oblast spamu: zde došlo (z hlediska počtu spamových zpráv) k meziročnímu poklesu o 80 % a snížily se také zisky z útoků založených na hromadných e-mailech, a to o více než 50 %. Naopak u cíleného útoku vynese nyní pachatelům jedna jediná oběť v průměru 80 000 USD.

Proti spamu či jiným hromadným útokům jsou již vyvinuty poměrně kvalitní obranné mechanismy. Naopak nejobtížnější obrana je proti cíleným útokům. A to je (spolu s jejich vyšší výnosností) důvod, proč dochází ve světě kybernetického zločinu k tomuto posunu. Cílené útoky představují vážné riziko jak pro společnosti, tak pro jednotlivce a jejich frekvence bude pravděpodobně dále narůstat. Jen v loňském roce způsobily tyto útoky společnostem škody ve výši 1,29 miliardy USD. Jako příklad cíleného útoku můžeme uvést červa Stuxnet.

Dalším trendem jsou takzvané spearphishingové útoky, tedy útoky, které jsou personalizovanou obdobou klasického masového phishingu. Ty přináší i přes svůj malý objem a větší finanční náročnost na provedení desetkrát větší zisky než hromadné útoky. Předchází jim pečlivější příprava, jsou často sofistikovanější a využívají metod sociálního inženýrství.

Srovnání ekonomiky masových a cílených útoků

Příklad typické kampaně

Hromadný phishingový útok (jedna kampaň)

Spearphishingový útok (jedna kampaň)

Celkový počet odeslaných zpráv

1 000 000

1 000

Zablokováno

99 %

99 %

Otevřeno

3 %

70 %

Proklik/reakce

5 %

5 %

Úspěšných útoků

50 %

50 %

Počet obětí

8

2

Hodnota jedné oběti

2 000 USD

80 000 USD

Celková hodnota kampaně

16 000 USD

160 000 USD

Celkové náklady na kampaň

2 000 USD

10 000 USD

Celkový zisk z kampaně

14 000 USD

150 000 USD

 

 

 


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme