Přístup k internetu mají více než tři čtvrtiny českých domácností. „Ve čtvrtek večer se lidé snaží vyřídit poslední neodkladné záležitosti před nadcházejícím víkendem, rádi také nakupují nebo hledají inspiraci na víkend. V neděli roste spotřeba dat už krátce po obědě, kdy se lidé vracejí z víkendu a chtějí se už jen zabavit,“ vysvětluje Michal Rašovský, šéf infrastruktury poskytovatele internetu Netbox.
Graf: Týdenní vytížení sítě (zdroj: Netbox.cz – objemy dat)
Za nákupní den Čechů můžeme označit úterý. Z dat agregovaných z kampaní realizovaných společností RTB Hause vyplývá, že právě v tento den nejvíce klikáme a dokončujeme nákupy v e-shopech. Nejvíce aktivní jsme mezi 20 a 22 hodinou. Naopak nejhorším dnem je z pohledu online nákupů sobota.
Data poskytovatele internetu Netbox také ukazují, že o prázdninách sedíme doma u internetu o něco méně. „Co se týče globálního vytížení našich sítí, v červenci a srpnu klesá objem přenesených dat přibližně o 20 procent. Rodiny totiž odjíždějí mimo domov na prázdniny a tráví více času s dětmi, poznávají nová místa, odpočívají nebo třeba sportují,“ uvádí Michal Rašovský. Prázdninový průběh vytížení sítí je velmi podobný tomu víkendovému. Lze si to vysvětlit tak, že kdo má volno a zůstává o prázdninách doma, neváhá se připojit k internetu už dopoledne.
Graf: Objem přenesených dat o prázdninách (zdroj: Netbox.cz)
Jestli se raději ponoříme do online světa nebo strávíme více času mimo domov, ovlivňuje do značné míry také roční období a aktuální počasí. V letních měsících, kdy jsou dlouhé dny, zapínáme internet oproti zimním měsícům později. Stejně tak, když předpověď počasí slibuje déšť, bývá vytížení sítí oproti slunečným dnům i o několik desítek procent vyšší. Vyšší přenosy dat jsou patrné i při událostech jako je mistrovství světa ve fotbale, hokeji nebo vyhlašování výsledků voleb.