Dobrý přehled o stavu akumulátoru získáte pravidelným měřením jeho napětí
Autobaterie dostávají v zimě více zabrat, a také jsou více náchylnější k selhání. Navíc pokud jsou starší, při nízkých teplotách rychleji ztrácejí svou kapacitu. Startování motoru v mrazivých ránech také spotřebuje více energie – často je nutné déle točit, nebo startovat opakovaně.
Podle statistik jsou výpadky akumulátoru ve vozidle příčinou až 40 % všech zimních poruch. Technici proto doporučují pravidelně kontrolovat úroveň nabití akumulátoru, tedy jeho napětí. Už první mrazivá noc totiž pro starší opotřebované akumulátory může znamenat konečnou stanici.
Ke změření napětí akumulátoru by vám měl postačit běžný multimetr a měříme naprázdno, tedy ve voze není zapnutý žádný elektrický spotřebič. Předpokladem samozřejmě je snadná přístupnost akumulátoru, což u některých moderních vozidel už nebývá zvykem. V ideálním případě byste měli naměřit hodnotu v rozmezí 12,6-12,8 V. To značí, je baterie je nabitá a nemělo by vás čekat žádné nepříjemné překvapení.
Pokud naměříte 12,4 V, je to na hranici, ale nastartovat byste měli. Pokud je změřené napětí 12,2-12,4 V, je baterie částečně vybitá, ale pořád by se měl start podařit. Pokud je ale napětí pod hodnotou 12,2 V, je to málo a start už může být nespolehlivý. V takovém případě je dobré baterii dobít, případně zvážit její výměnu, má-li své roky. Při nízkých teplotách by vás už mohla nechat na holičkách.
Jak o autobaterii v zimě pečovat?
Existuje několik praktických tipů, jak prodloužit životnost akumulátoru. V prvé řadě by měly být čisté připojovací svorky a samozřejmě i minusový a plusový pól akumulátoru, aby byl zaručen ideální kontakt vodičů. Přechodový odpor, který mohou způsobovat nečistoty či oxidace, se projevuje na snížené účinnosti.
U starších verzí akumulátorů s přístupnými šachtami a tekutým elektrolytem je dobré pravidelně kontrolovat jeho hladinu. Když zjistíte, že je nízká, je potřeba dolít. Pro takové případy může pomoci destilovaná voda.
Pravidelná kontrola stavu akumulátoru je tou nejlepší prevencí. V zimním období je také dobré rozumně používat elektrické spotřebiče ve voze, a to zvlášť při krátkých pojížďkách, během kterých se nestačí dobít energie, kterou akumulátor odevzdá při startu: jde především o vyhřívání sedadel, zadních oken, ale i výkonná hi-fi soustava.
Někteří řidiči mají dokonce ve zvyku na akumulátor před startem přikládat lahev s horkou vodou nebo termofor. Ano, předehřátí baterie na vyšší teplotu před startem může být metoda, která vám může krátkodobě pomoci. Nejde ale o dlouhodobé řešení.
Další zaručená rada, se kterou se můžete setkat, je za velkých mrazů krátce před startem zapnout světlomety. Údajně tím akumulátor také zahřejete, ovšem na druhou stranu odčerpáte drahocennou energii, které se poté nemusí dostávat pro startér.
Hybridní a elektrická vozidla údajně v zimě problémy s napětím akumulátorů nemají. V jejich případě mají baterie takový výkon, že si udržují dostatečné napětí i při odstavení vozidla. Během jízdy také v mnoha modelech funguje rekuperace, tedy dobíjení brzděním, případně spalovacím motorem u hybridů.
Zdroj: T-online