Jste‑li uživatelem Twitteru, pak pokud na Twitter přistupujete přes jeho web, zakusíte v následujících dnech a týdnech patrně dosud nejpřevratnější změnu, co je Twitter Twitterem. Nepatříte‑li tedy mezi tu úzkou skupinu registrovaných uživatelů, kterým se tak už stalo — ježto nové rozhraní je zpřístupňováno postupně.
Co je Twitter: formálně vzato „mikroblog“ — služba, do které lze vkládat zprávy omezené délky — v případě Twitteru na pouhých 140 znaků.
Jenže se vymezil spíše oblastí své užitečnosti (a sám si toho všiml teprve koncem roku loňského). Na Twitteru sice najdete i zprávy o tom, co měl kdo k snídani — v tom však jeho síla nespočívá; vyvinul se v něco jako kanál krátkých zpráv (často s odkazy) — o čem, to je právě na každém uživateli, čí zprávy bude sledovat. Zkrátka, kdo se chce dozvídat o dění z první ruky, využije Twitteru: může sledovat tweety oblíbené hudební skupiny, jiné známé osobnosti, tweety podpůrného fóra pro nějaký produkt, tweety významného zpravodajského média, anebo klidně tweety spolužačky ze školy…
Oproti Facebooku si můžete ihned a bez schválení přidat každého, kdo své tweety nezamkl — a to jedním kliknutím. Dotyčný přitom nemusí sledovat vás; nemusí vás ani znát, a vědět, že existujete; v podstatě jste mu jedno — kromě toho, že mu zvýšíte počet odběratelů, a to ho potěší samo o sobě.
Twitter dlouho nabízel rozhraní velice chudé a prosté a uznání si tím nezískal… Vzniklo však mnoho klientů vyvinutých nezávisle, a z nich jste si mohli vybrat (dosud můžete); dále vzniklo mnoho nástrojů podpůrných, doplňujících Twitter o to, co neuměl sám — nástrojů, které usnadňovaly například sdílení obrázků, videa a tak podobně.
Twitter, Inc. však už dříve ohlásil, že tak to nenechá; přes svou nebývalou otevřenost k nezávislým vývojářům (dost dlouho mu ostatně nezbývalo nic jiného, ježto měl pouhé desítky zaměstnanců) se zaměřil na to, aby dokázal mnohem více funkcí poskytovat sám skrze své výchozí rozhraní webové (a skrze mobilní aplikace oficiální).
Zřejmě k tomu firmu vede předpoklad, že dosavadní model primitivního výchozího webu a mnoha nezávislých doplňků brání rozšíření Twitteru mezi širší obec uživatelů internetu; a pak jistě i strach o ztrátu možných příjmů: kdož užívají klientů, nenavštěvují web Twitteru, anebo ne tak často. Evan Williams, CEO Twitteru, tvrdí, že půlka uživatelů chodí na Twitter pouze přes web, a až 70 % uživatelů využije webu alespoň někdy — to však také znamená, že celých 30 % uživatelů Twitteru nepotřebovalo jejich dosavadního webu vůbec…
Twitter tedy po letech dostává kabát více hodný jeho významu. Narazíte na tyto změny:
Rozhraní se přeskupí. Některé prvky z pravého sloupce, jako zmínky (mentions), přeposlání (retweets), seznamy a vyhledávání se přesunou do záložek nad proud zpráv; jiné zůstanou vpravo: koho jste si nedávno přidali, kdo si nedávno přidal vás, oblíbené tweety a nynější žhavá témata.
Snazší bude sdílení obrázků a videa díky přímým partnerstvím s hlavními službami ve svých oborech, jako jsou YouTube anebo Flickr (ale i řada dalších služeb — patrně však ne českých, alespoň prozatím ne…)
Twitter nyní bude ke každému tweetu nabízet řadu souvislostí: souvisících tweetů, odpovědí, místo na mapě, ze kterého byl tweet odeslán, pokud bylo označeno…
Po kliknutí na jméno autora tweetu neopustíte svou stránku, nýbrž se vpravo zobrazí jeho miniprofil.
S těmito novinkami sice ubude těch, kteří vyhledávají náhradní klienty, leč asi neubude těch, kteří si na ten svůj oblíbený už zvykli. Zda přibude uživatelů jako takových, především pak uživatelů aktivních, těžko říci — zda někdo potřebuje nebo nepotřebuje Twitteru, nespočívá totiž ani tak v pohodlném webovém rozhraní.