Přejít k hlavnímu obsahu

Udělat správnou věc

redakce 01.02.2019

Komentář Djamela Agaoui, generálního ředitele společnosti Rakuten Viber.

S velkým zájmem jsem četl názor Marka Zuckerberga v The Wall Street Journal. Jazykem nezvykle přímočarým a bez žargonu se v něm snaží vysvětlit, jak a proč jeho internetová platforma používá naše data a naše osobní vztahy ke svému provozu a zejména k vydělávání peněz. Zuckerbergův článek vyznívá jako otevřená a poctivá omluva. Zároveň je dobrým vhledem do celkového stavu spotřebních technologií a vrhá světlo na volbu, kterou musíme učinit mezi chamtivostí a dobrem.

Zuckerbergův dopis je jasným připomenutím prosté skutečnosti, že technologický sektor zklamal uživatele v mnoha klíčových ohledech. Do značné míry jde o selhání zaviněná zanedbáním povinností, nikoli špatnými nařízeními. Tato selhání jsou však příznakem hlouběji zakořeněné choroby - chamtivosti, tedy toho, že jsme všichni náchylní k uzavírání dohod v úsilí o dosažení zisku. Tuto chorobu provází ochota když ne rovnou porušit, pak alespoň ohnout pravidla tak, aby vyhověla našim osobním cílům. Ačkoli řada nekalých praktik spojených se zneužitím soukromí a uživatelských dat, které byly v posledních měsících diskutovány v médiích, není sama o sobě nezákonná, je jasným porušením zásady, že uživatelé - nebo všeobecně lidé - by měli být středobodem našeho morálního a obchodního univerza.

Ve společnosti Rakuten Viber nejsme filantropové ani aktivisté, ale nejsme ani radikálové ani politici. Jsme podnik. Žijeme však v přesvědčení, že nástroje pro zasílání zpráv jsou nezbytné pro svobodu projevu, který je základním lidským právem a měl by zůstat svobodný ve všech významech onoho slova. To samozřejmě znamená, že jako podnik musíme generovat příjmy, abychom tuto svobodu dokázali udržet. A je tu problém.

Existují pouze dva způsoby, jak to udělat udržitelným způsobem: (1) stát se nadací (model Wikipedie) nebo (2) otevřít dveře partnerstvím se značkami, které chtějí získat přístup k našim uživatelům. Vybrali jsme druhý způsob a máme úspěch. Víme, že můžeme budovat velké a flexibilní podniky bez vykořisťování. Ve skutečnosti, jak zdůrazňuje pan Zuckerberg, je většina technologických společností přirozeně v souladu s ochranou uživatelských dat a integrity v zájmu udržení si své konkurenční výhody. Cílená reklama založená na výslovném souhlasu uživatele, srozumitelně formulované smlouvy EULA či anonymizovaná metadata, to vše jsou spravedlivé a udržitelné cesty, jak provozovat spotřebitelskou platformu. Problémy se však objevují, když se někteří vysoce ambiciózní podnikatelé snaží ve své zbrklé honbě za ziskem posouvat hranice, nerespektujíc přitom svátost naší soukromé komunikace.

Technologické společnosti, stejně jako lidské bytosti, nesmějí být posuzovány na základě toho, co říkají, ale na tom, co dělají. Stává se nadmíru jasné, že jen společnosti, které budují a zakotvují ve svých službách funkce pro ochranu soukromí, jako je šifrování a obezřetná správa uživatelských dat, mohou být důvěryhodnými a zodpovědnými správci našeho digitálního života. Zatímco ti, kteří si počínají bezohledně a napáchají škody, nakonec dopadnou přesně obráceně - ztratí naši důvěru.

Jako produkt i jako podnik Facebook udělal spoustu věcí správně - v měřítku, jaké svět dosud nikdy nespatřil. Tyto úspěchy jsou monumentální a přinášejí s sebou dalekosáhlé důsledky pro naši společnost. Také s těmito úspěchy přichází jasná a nevyhnutelná odpovědnost chovat se způsobem, který bude vzorem hodným následování pro ostatní odvětví a zbytek světa. Domnívám se, že společnost Facebook může změnit nejen technologický sektor, ale i strukturu naší kultury svým závazkem chránit soukromí uživatelů a prosadit šifrování jako standard ve výchozím nastavení.

Proto vyzývám společnost Facebook a zbytek technologického odvětví, aby se k nám připojili v závazku k soukromí:

  • Žádné čtení nebo ukládání soukromých konverzací.
  • Žádné naslouchání nebo nahrávání soukromých konverzací.
  • Žádné skenování soukromých médií, které si uživatelé posílají (obrázky či videa).
  • Žádné odposlechy živých konverzací prostřednictvím mikrofonu mobilního telefonu.
  • Všechny možnosti nastavení (například šifrování typu end-to-end) budou ve výchozím stavu nastavené na nejbezpečnější variantu. V případě potřeby budou muset uživatelé tyto prvky zabezpečení sami odemknout a dát k tomu výslovný souhlas.
  • Dále je třeba tyto praktiky vysvětlit uživatelům formou, kterou inženýři nazývají jako "lidsky čitelný" jazyk. To znamená, že musí existovat jasný a výslovný souhlas, který je snadno srozumitelný a jeho součástí je pouze několik málo řádků textu, které je třeba vysvětlit.

Tento závazek může zcela zvrátit a zakotvit víru, že jestliže jsou lidé středobodem našich výrobků, pak jsou práva na ochranu osobních údajů "nás lidí" to nejdůležitější. Je čas ukázat světu, že technologie nejsou jen o růstu, IPO a nadbytku. Je načase používat nástroje, které jsme vytvořili, tak, aby nebyly nástroji vykořisťování, odcizení a vyčerpání, ale místo toho byly majáky spravedlnosti, respektu a ochrany našich uživatelů.

Uvidíme, jak se Facebook k tomuto úkolu postaví.

O platformě Rakuten Viber

V Rakuten Viber spojujeme lidi. Bez ohledu na to, kdo jsou nebo odkud jsou. Naše celosvětová uživatelská základna má přístup k řadě funkcí, jako jsou individuální rozhovory, videohovory,

skupinové zasílání zpráv, novinky a diskuze se svými oblíbenými značkami a celebritami. Našim uživatelům zajišťujeme bezpečné a svobodné prostředí pro sdílení svých emocí.

Rakuten Viber je součástí Rakuten Inc., světového lídra v oblasti elektronického obchodu a finančních služeb. Jedná se o oficiální komunikační kanál týmu FC Barcelona a oficiálního partnera pro rychlé zasílání zpráv a volání týmu Golden State Warriors.

Připojte se k Viber ještě dnes a vychutnejte si nejlepší komunikační zážitek na světě.

Více informací naleznete zde: brand center


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme