Rozhodnutí ČTÚ jsou prvními svého druhu, ve kterých tento úřad rozhodl jednoznačně ve prospěch „virtuálních operátorů formou předprodeje“, a tím i ve prospěch větší konkurence na mobilním telekomunikačním trhu.
Stejně tak rozhodnutí potvrdilo nelegálnost postupu Telefóniky v případě klienta Oriflame, kdy došlo k převzetí klientského kmene tohoto korporátního zákazníka a oslovení těchto zákazníků k přechodu k TO2. Společnost TMT CZECH očekává, že mobilní operátor s nimi bezodkladně zahájí jednání o nápravě této skutečnosti.
Pro virtuální operátory formou přeprodeje rozhodnutí znamenají větší právní jistotu, že smlouvy, které mají uzavřeny s mobilními operátory, již nemohou být svévolně ze strany těchto operátorů porušovány s poukazem na jejich údajně nejasné právní postavení na trhu. Větší právní jistotu pak získají i zákazníci virtuálních operátorů formou přeprodeje, kterým Telefónika již nemůže svévolně deaktivovat SIM karty či jinak omezovat služby poskytované prostřednictvím virtuálních operátorů formou předprodeje.
Společnost TMT CZECH očekává, že mobilní operátor Telefónica O2 Czech Republic, a. s., dodrží všechny smluvní podmínky a neodkladně přistoupí k aktivaci nových SIM karet korporátních zákazníků TMT CZECH. Zváží také další právní kroky s cílem získat náhradu škody (včetně ušlého zisku), která v důsledku neoprávněného jednání operátora vznikla.
Činnost TMT je založena na správě a obsluze rozsáhlých kmenů korporátních zákazníků pro Telefóniku O2. Společnost TMT těmto zákazníkům zajišťuje mimo jiné technickou podporu, vyúčtování i prodejní služby, včetně systémů zabezpečení a risk managementu. Společnost Telefónica O2 je dlouholetým nejvýznamnějším obchodním partnerem společnosti TMT Czech. Na jaře letošního roku se nicméně Telefónica O2 rozhodla prosadit jednostranné zhoršení podmínek v neprospěch TMT CZECH, konkrétně značné snížení odměny za poskytovanou službu bez toho, aby byly adekvátně upraveny rozsah či parametry služeb. TMT na tuto jednostrannou změnu podmínek nepřistoupila.
Telefónica O2 následně, bez ohledu na smlouvy, zákony a obchodní etiku, přestala pod smyšlenou záminkou poskytovat služby k telefonním číslům zákazníků, kteří měli uzavřeny smlouvy s TMT. Zároveň začala Telefónica O2 tyto koncové účastníky oslovovat a vybízet k uzavírání nových smluv přímo s Telefónikou O2 pod hrozbou odpojení jejich telefonního čísla.
Již minulý týden předseda ČTÚ potvrdil prvostupňové rozhodnutí ČTÚ o předběžném opatření proti společnosti Telefónica O2 Czech Republic, a. s., které směřovalo k tomu, aby se operátor zdržel deaktivace SIM karet zaměstnanců a spolupracovníků společnosti Oriflame.
Vyjádření Telefónicy O2:
Rozhodnutí ČTÚ vnímáme jako naše vítězství. Klíčové je rozhodnutí ČTÚ, že společnost TMT, ani společnost Hermod, majetkově propojená s TMT, nejsou poskytovateli komunikačních služeb a to hlavně vůči dalším zákazníkům a společnostem jako například Oriflame. TMT, stejně jako Hermod jsou pouze naši účastníci na základě smlouvy, kterou opakovaně porušovaly.
Společnost TMT závažným způsobem porušovala Všeobecné obchodní podmínky společnosti Telefónica O2 Czech Republic, a.s., na což byla opakovaně upozorňována a vyzývána, aby od takového jednání ihned upustila, ale navíc i klamala koncové uživatele ohledně charakteru poskytovaných služeb. Společnost TMT nad rámec smluvního vztahu již delší dobu bez souhlasu naší společnosti přeprodávala naše služby dalším uživatelům a navíc se neoprávněně vydávala za poskytovatele těchto služeb. Navíc zákazníci podpisem smlouvy s TMT přišli o zákonné právo se svým číslem disponovat.
ČTÚ rozhodlo, že k něčemu takovému nemá TMT, ani Hermod právo a rozhodně nejsou poskytovatelem komerčních telekomunikačních služeb, za což se obě firmy vydávaly. Navíc obě firmy porušily Všeobecné obchodní podmínky a klamaly své zákazníky. Proto rozhodnutí ČTÚ vítáme a považujeme ho za naše vítězství.