Firma Xiaomi se pouští do nového odvětví a hned míří hodně vysoko. Dnes v Pekingu generální ředitel společnosti Lei Jun představil luxusní elektromobil Speed Ultra 7, který se zaměřuje na stejnou klientelu, jako sedany Porsche Taycan a Tesla Model S. Lei má velké ambice - chce, aby se firma Xiaomi během příštích dvaceti let dostala mezi pět největších výrobců automobilů.
Vyrobit auto není tak těžké, řekl Lei publiku. "Když chcete vyrobit auto, máte 300 nebo 400 lidí a něco přes miliardu, a najdete vhodný referenční vůz, pak stačí udělat reverzní inženýrství a můžete to udělat," řekl Lei, pak ale uznal, že "vyrobit dobré auto je stále velmi, velmi, obtížné".
Dva modely
A v Xiaomi si myslí, že se jim dobrý vůz podařilo vyrobit. Nový model – sedan SU7 - se bude dodávat ve dvou konfiguracích. Jedna s pohonem zadních kol a druhá se dvěma motory a pohonem všech kol. Vůz s pohonem všech kol používá akumulátor s napětím 400 V a kapacitou 73,7 kWh a má dojezd 668 km. S výkonem 295 k (220 kW) a 295 Nm dosáhne tato varianta rychlosti 100 km/h za 5,3 sekundy.
Model SU7 Max je vybaven akumulátorem o kapacitě 101 kWh, který pracuje při napětí 800 V, což umožňuje mnohem rychlejší nabíjení. Díky tomuto akumulátoru má tato verze také dojezd 800 km. Dvoumotorový SU7 má mnohem vyšší výkon a točivý moment, nabízí 663 koní (495 kW) a 618 Nm. Z 0 na 100 km/h by se měl dostat za „bezkonkurenčních“ 2,78 vteřiny.
Domácí výroba
Xiaomi uvádí, že motory HyperEngine jsou vlastní konstrukce, a tvrdí, že současná specifikace, nazvaná V6s, překonává co do poměru výkonu k hmotnosti nebo rychlosti cokoli, co v současnosti vyrábí Tesla nebo Porsche. Motor dosahuje 21 000 otáček za minutu a generuje 6,78 kW/kg. Auta ale firma sama nevyrábí - na to si vybrala státního automobilového giganta BAIC Motor.
A Xiaomi stojí samozřejmě i za softwarem ve voze, takže lze předpokládat, že se automobily snadno domluví se spotřební elektronikou stejné značky. Na střeše vozů je umístěn lidar a na představení mohli účastníci sledovat video, na kterém automobily jak samostatně jezdí a parkují.
Xiaomi se zavázala investovat 10 miliard dolarů do automobilů během deseti let a je jedním z mála nových hráčů na čínském EV trhu. Ale nové auto, které se pravděpodobně začne prodávat za několik měsíců, se na trh dostává v době, kdy čínský automobilový trh zápasí s přebytek kapacity a zpomalením poptávky.
Zdroj: Xiaomi, Xiaomi YT, X, Reuters, Business Today